"Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?

Miksi modernit dieselautot eivät lämpene yhtä tehokkaasti kuin vanhat?

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) toteutti kesällä 2020 kyselyn dieselautoissa askarruttavista asioista. Kysymysten ja niihin hankkimiensa vastausten pohjalta SATL on laatinut Dieselauto-oppaan.

Oppaassa annetut vastaukset ovat asiantuntijatiimin yhdessä koostamia. Asiantuntijoiden joukossa on muun muassa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) johtava asiantuntija Juhani Laurikko, pitkän uran autotekniikan koulutusalalla tehnyt lehtori Heikki Parviainen Metropolia-ammattikorkeakoulusta sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijaryhmä.

Yksi kysymyksistä koski uusien dieselautojen lämpenemistä talvella.

– Käytännössä nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä. Miksei moottorista voida ottaa enemmän lämpötehoa irti ilman tällaisia lisävarusteita? kuului kysymys kokonaisuudessaan.

Asiantuntijoiden ytimekkäässä vastauksessa todetaan, että koska hiilidioksidipäästöjä rajoittamista ja moottorin energiatehokkuuden parantamista on tehty pääasiassa erilaisten häviöiden minimoimisen kautta, ei sisätilojen nopeaan lämmittämiseen tarvittavaa hukkalämpöä ole saatavilla enää ihan samaan tapaan kuin ennen.

Lämpöä on toki edelleen saatavilla, mutta sen kerääminen on aiempaa vaikeampaa ja kalliimpaa.

– Esimerkiksi lämpöpumpulla voidaan ottaa lämpöä talteen jo matalammista pintalämpötiloista, mutta lisälämmitin on usein helpompi vaihtoehto. Se tuo samalla muitakin etuja, kuten auton esilämmityksen, asiantuntijat kertovat.

Lähde: SATL:n dieselauto-opas 2020

Lue myös:

    Uusimmat