Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) toteutti kesällä 2020 kyselyn dieselautoissa askarruttavista asioista. Kysymysten ja niihin hankkimiensa vastausten pohjalta SATL on laatinut Dieselauto-oppaan.
Oppaassa annetut vastaukset ovat asiantuntijatiimin yhdessä koostamia. Asiantuntijoiden joukossa on muun muassa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) johtava asiantuntija Juhani Laurikko, pitkän uran autotekniikan koulutusalalla tehnyt lehtori Heikki Parviainen Metropolia-ammattikorkeakoulusta sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijaryhmä.
Yksi kysymyksistä koski sitä, miten pakokaasun jälkikäsittelylaitteet toimivat talvella ja pakkaskelissä.
Vaikka pakokaasujen jälkikäsittely on suunniteltu toimimaan myös kylmissä olosuhteissa, voi kunnon pakkanen saattaa asiantuntijoiden mukaan aiheuttaa joitain ongelmia erityisesti AdBlue-järjestelmällä varustetuille dieselautoille.
LUE MYÖS: "Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?
AdBlue-nesteen käyttöön perustuvalla SCR-katalysaattorilla varustettujen dieselautojen määrä on lisääntynyt viime vuosina. Menetelmässä auton järjestelmä annostelee AdBlue-nestettä kuumaan pakokaasuun, jolloin nesteestä muodostuu muun muassa ammoniakkia.
AdBluen jäätymispiste tulee kuitenkin vastaan niinkin nopeasti kuin –11 celsiusasteessa, mistä johtuen valmistajat ovat rakentaneet autonsa niin, että järjestelmän putkisto tyhjenisi automaattisesti moottorin sammutuksen yhteydessä, jotta jäätynyt aine ei rikkoisi mitään.
Näin vältät ongelmat
SATL:n asiantuntijoiden mukaan jäätymisongelman estämiseksi henkilöautoissa käytetään sähköisiä lämmitysvastuksia jäätyneen aineen sulattamiseen, mutta vastukset lämpenevät tyypillisesti vain moottorin käydessä.
– Ongelmia saattaakin esiintyä varsinkin lyhyillä ajosuoritteilla ja kovilla ja pitkään kestävillä pakkasjaksoilla, etenkin jos autoa ei käytetä kovin usein. Auton itsediagnostiikka voi myös ilmoittaa ongelmasta, koska osittain jäätynyt järjestelmä ei toimi kuten pitäisi, oppaassa kerrotaan.
Valmistajat ovat pyrkineet taklaamaan mahdollisia ongelmia ohjelmistopäivityksillä, mutta myös auton käyttäjä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa asiaan.
– Tilannetta voi helpottaa, jos autoa edes silloin tällöin voi pysäköidä hieman lämpimämpään tilaan, asiantuntijat kehottavat SATL:n Dieselauto-oppaassa.
Mikä ihmeen AdBlue?
AdBlue on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä valmistettavan liuoksen kauppanimi. Vahvuudeltaan 32,5-prosenttista AdBlue-lisäainetta käytetään dieseliä polttoaineenaan käyttävissä, SCR-katalysaattoreilla varustetuissa ajoneuvoissa typenoksidipäästöjen vähentämiseen.
AdBluen avulla pakokaasujen jälkikäsittelyssä täytetään Euro 4-, Euro 5- ja Euro 6 -päästönormien vaatimukset.
AdBlueta lisätään itse. Oman ajoneuvon AdBlue-täyttöaukon sijainnin voi tarkistaa auton käyttöohjekirjasta.
LUE MYÖS: Laskeeko dieselin suosio tietämättömyyden vuoksi? – "Autoilijat tarvitsevat selkeitä päätöksiä poliitikoilta"
Lähteet: SATL:n dieselauto-opas 2020, Neste