Viimeinen Kupla uunista ulos: Rakastetun Volkkarin 70-vuotinen matka on tullut päätökseen

Kuplan aika on koittanut. Volkswagen lopettaa pitkäikäisimmän ja kenties rakastetuimman ajokkinsa valmistuksen, tällä kertaa ilmeisen lopullisesti.

Viimeiset kuplat pullahtivat Pueblan tehtaan kokoomalinjalta viime viikon keskiviikkona. Pitkän taipaleen päättymistä juhlistetaan erityisellä seremonialla, kertoo CNN.

Kuvaavaa on, että useiden sukupolvien suosikilta vapautuvissa tuotantotiloissa aletaan valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattuja katumaastureita. Aika ajoi lopullisesti ikivireän kuplan ohi.

Siitä huolimatta kupla kuuluu edellisen vuosisadan suuriin autotarinoihin.

Harmittomasta ulkonäöstä huolimatta auton menneisyyteen liittyy myös synkkiä sivuja. Idea edullisesta koko kansan autosta syntyi natsi-Saksan itsevaltiaaksi diktaattoriksi nousseen Adolf Hitlerin päässä.

Auton suunnittelu uskottiin itävaltalaiselle autotekniikan insinöörille Ferdinand Porschelle. Hän loi Kuplan muotokielen 1930-luvulla ennen toista maailmansotaa.

Sodan syttymiseen mennessä kuluttajien käsiin oli päätynyt vain muutama kansanauto. Sodan aikana Volkswagenin tehtailla valmistettiin kuljetuskalustoa Saksan sotavoimien Wermachtin tarpeisiin.

Siviili-Kuplan kohdalla maailmanvalloitus alkoi vasta sotien jälkeisillä vuosikymmenillä. Varsinaista kansanautoa eli takamoottorilla varustettua kuplaa valmistettiin maailmanlaajuisesti kaikkiaan 21 miljoonaa kappaletta.

Koppiksenakin (Beetle) tunnettu Volkkari nousi 1960-luvulla Yhdysvalloissa villiä nuoruuttaan eläneiden suurten ikäluokkien kulttiautoksi. Hippiaatteen innoittamat nuoret maalasivat usein kuplansa kaikkiin sateenkaaren väreihin.

Auto päätyi jopa elokuvatähdeksi, kun Disney tuotti Suomessakin suuren suosion saaneen Riemukupla-filmin (1968). Elokuvassa Herbie-niminen Volkkari seikkaili kalifornialaisella kilpa-autonäyttämöllä.

Volkswagen palasi asiaan vuosina 1998 ja 2012. Päivitetty malli oli itse asiassa kuplan virallisen seuraajan, Volkswagen Golfin, pohjalle suunniteltu retroversio. Moottorikin oli siirretty etupellin alle.

– On hyvin vaikea kuvitella, missä Volkswagen olisi ilman Kuplaa. Vaikka Kuplan aika on koittanut, sen merkitys Volkswagen-brändille tullaan aina muistamaan, Volkswagenin Amerikan-toimintojen johtaja Scott Keogh lausui muistosanoissaan.

Lue myös:

    Uusimmat