Audin ikoninen pikkusportti on tullut tiensä päähän.
Nyt se on varmaa. Volkswagen-konserniin lukeutuva Audi on virallisesti kertonut kuoppaavansa erään tarunhohtoisimmista tuotteistaan, TT-mallin urheiluauton, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
Päätös heijastaa konsernin jyrkkää kurssinmuutosta. Polttomoottorilla varustettu tiennielijä jää Audin sähköistämishankkeiden jalkoihin.
TT korvataan muutaman vuoden sisällä uudella, sähköistetyllä urheiluautolla. Audin kammareissa pohditaan myös ärhäkän urheiluvaunun, yli 150 000 euroa maksavan R8:n tuotannon lopettamista.
Audin rahoitusjohtaja Alexander Seitz lausui eräänlaiset vanhan liiton urheilumallien muistosanat torstaina.
– Polttomoottoriautojen valmistaminen tulee keskipitkälle aikavälillä entistä kalliimmaksi, kun taas sähköautojen valmistuskustannukset putoavat, hän totesi Audin yhtiökokouksessa Neckarsulmissa.
Audi on valmistanut kaksipaikkaista TT-mallistoa vuodesta 1998. Auto on ollut saatavilla sekä kovakatto- että rättikattoversiona.
Mallilla on tukeva paikka konsernin kaapin päällä. Pyöreä, virtaviivainen TT antoi Audin konservatiiviseksi koetulle muotokielelle uuden suunnan.
Jotakin auton legendaarisesta asemasta kertoo se, että yhtiön insinööriporras taisteli kynsin hampain TT-malliston säilyttämisen puolesta. Heidän mukaansa TT on osa ”Audin DNA:ta”.
Sähköloikan Audi aloittaa esittelemällä muutaman vuoden kuluessa viisi täyssähköistä ja seitsemän töpselihybridiä. Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen-konsernin tuottavin brändi aikoo rakentaa 20 täyssähköistä automallia.
Täyssähköisten ja hybridien osuus kokonaismyynnistä halutaan nostaa 40 prosenttiin.
On uumoiltu, että jopa merkin lippulaivan A8:n seuraava versio olisi täyssähköinen sedan. Lippulaivan päivitetty versio julkistettiin vuonna 2017. Seuraavan polven A8:n on määrä tulla valokeilaan vuoden 2025 paikkeilla.
Sähköistämishankkeen ohella Audilla on edessään muitakin haasteita. Merkin maailmanlaajuinen myynti putosi alkuvuodesta lähes kuudella prosentilla.
Audi on vuosikymmenet isännöinyt Kiinan markkinaa, mutta viime aikoina Mercedes-Benz ja BMW ovat kirineet puskurituntumaan. Haasteeseen Audi aikoo vastata kaksinkertaistamalla päämarkkinansa myyntiluvut.
Tarjontaa täydennetään uusilla paikallisesti valmistetuilla malleilla, joiden avulla Audi aikoo välttää tuontitullit. Vuonna 2018 Audi toimitti kiinalaisille asiakkailleen lähes 661 000 autoa.
Lue myös: Audi R8 on täydellinen talviauto – tämä herkkä video sen todistaa
Merkin tuska kulminoitui viime vuonna, kun Audin entinen toimitusjohtaja Rupert Stadler vangittiin 800 miljoonan euron takuita vastaan. Suunnitteilla on 15 miljardin euron säästöohjelma, jolla konsernin perinteisen lypsylehmän tuottavuus yritetään trimmata takaisin entiselle tasolleen.