Jussi Pinomäen mielessä heräsi villi idea, kun rallicrossin MM-kalenterista putosi osakilpailuita koronaviruspandemian vuoksi.
Kouvolassa ajetaan tulevana viikonloppuna kaksi rallicrossin MM-osakilpailua. Suomi ei ollut mukana alkuperäisessä kalenterissa, mutta nyt rallicrossin MM-sarja palaa Kouvolaan kuuden vuoden tauon jälkeen.
Korona lykkäsi MM-sarjan alkua ja karsi kisoja kalenterista.
– Koska olen myös tiimin edustaja, olin alkukesällä viikoittain palaverissa FIA:n ihmisten kanssa. Kun neljäs osakilpailu jäi pois alkuperäisestä MM-kalenterista, ehdotin FIA:lle aluksi puoliksi leikilläni, että tuodaan kisa Suomeen. Tämä oli kesäkuun puolivälissä, kertaa Pinomäki, joka toimii myös tiimipäällikkönä GRX Taneco -tallissa.
Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla oli poikkeustilanteessa tarve lisäkisoille, ja rallicross-tiimit halusivat lisää kisaviikonloppuja. Asiat etenivät pikavauhdilla.
– Ensin he kysyivät, että olenko tosissani. Noin viikko ensimmäisen keskustelun jälkeen asiat olivat jo edenneet. Selvitimme Kouvolan kaupungin ja paikallisen ratayhtiön intressejä ja lisäksi olimme saaneet loistavan kumppanin mukaan mahdollistamaan tapahtuman, Pinomäki jatkaa.
Poikkeuksellinen aikataulu
Normaalisti MM-osakilpailuviikonloppua rakennetaan noin kymmenen kuukautta. Suomen kisa pistettiin pystyyn kahdessa ja puolessa kuukaudessa.
Järjestelyvastuun otti Pinomäen yhtiö SET Promotion.
– Tietyt asiat piti saada läpi poikkeusaikataulussa. Määrätyissä asioissa FIA joutui tulemaan vastaan, ja me järjestävänä osapuolena tulimme vastaan. Mutta turvallisuudessa ei ole tingitty piiruakaan, Pinomäki vakuuttaa.
Voidaan siis sanoa, että yhden turkulaisen päähänpisto poiki Suomelle merkittävän autourheilutapahtuman.
– Ehkä näin, mutta aika uniikki porukka tätä on ympärillä järjestämässä. Olen jo nyt ylpeä siitä, miltä täällä kisa-alueella näyttää, Pinomäki jakaa kiitosta pienelle järjestelyorganisaatiolle.
Tiukat ohjeistukset koronan vuoksi
FIA on antanut kaikille arvosarjoilleen tarkoin määritellyn ohjeistuksen, kuinka toimia vallitsevissa poikkeusoloissa. Tämä koskee myös rallicrossin MM-sarjaa, ja Suomen osakilpailu toteutetaan näitä ohjeita tiukasti noudattaen.
– Yleisöä ei paikalla ole, mutta kisa televisioidaan. Kaikkien tiimien jäsenet on testattu viikoittain, ja viime viikonlopun avauskisaan Ruotsiin pääsi mukaan vain esittämällä tuoreen, negatiivisen koronatestituloksen. Heti Ruotsin kisan jälkeen kaikki testattiin uudelleen. Ne, jotka eivät olleet Ruotsissa mukana, joutuvat nyt esittämään negatiivisen testituloksen. Tiimit ja promoottorit on siis testattu kahdesti kymmenen päivän sisällä, Pinomäki kertoo.
Turvallisuus ja vastuullisuus ovat kilpailutapahtuman tekemisen peruspilarit.
– Kaikilta alueelle tulevilta mitataan päivittäin kuume, kaikkien pitää täyttää terveyskysely, liikkuminen kisa-alueella on erittäin rajoitettua ja porukka jaetaan eri alueille varikolla. Tiimiläiset eivät käy paikallisissa marketeissa, ohjeistukset ovat tiukat. Suomen jälkeen on vielä viisi MM-osakilpailua kalenterissa, haluamme viedä MM-sarjan tänäkin vuonna läpi. Haluamme järjestää turvalliset kisat Suomessa, Pinomäki alleviivaa.
Grönholm Suomen ykköstähti
Kouvolan MM-rallicross kerää lähtöviivalle kaikkiaan 19 autoa.
– MM-sarjan osakilpailuun saa ottaa maksimissaan 20 autoa, eli lähes täysi kattaus meillä on. Ja yksi auto enemmän kuin Ruotsin avausviikonloppuna. Yleensä mukana on lisäluokkia, ne jätimme nyt pois. Käytännössä kaikki, jotka Kouvolaan tulevat, tekevät rallicrossia ammatikseen, muistuttaa Pinomäki.
Suomalaisia viivalla on neljä. Maailmanmestaruutta GRX-tallin Hyundailla tavoitteleva Niclas Grönholm saa kirittäjikseen Atro Määtän, Jani Paasosen sekä Jere Kalliokosken.
– Saadaan makean lajin MM-osakilpailu Suomeen. Poikkeusoloista huolimatta Kouvolassa ollaan ajamassa kilpaa, Pinomäki tähdentää.