Jopa puolet nykyisistä työpaikoista häviää tai muuttuu, arvioi tulevaisuustutkija. Miten käy Suomen yleisimpien ammattien?
Tulevaisuuden työelämää muuttaa robotiikka, tekoäly ja automaatio. Jopa puolet nykyisistä työpaikoista häviää tai muuttuu.
Konsulttijätti McKinseyn arvion mukaan Suomesta katoaa vuoteen 2030 mennessä 330 000 työpaikkaa ja noin 800 000 työpaikkaa muuttuu. Samalla syntyy kokonaan uusia työpaikkoja.
Tylsä, vaarallinen ja likainen työ robotille
Digitaalisen transformaation myötä koneet hoitavat yhä useamman tylsän, vaarallisen tai likaisen työn. Se hoitaa myös valvontaa, toistuvia hommia ja tiettyjä analyysitehtäviä. Inhimillistä vuorovaikutusta ne eivät kuitenkaan korvaa.
Kauppalehti kysyy tulevaisuustutkija Sari Stenforsilta, miten käy Suomen yleisimpien ammattien tulevan sukupolven aikana.
– Töiden luonne tulee muuttumaan kaikilla aloilla ja toimintamallit muuttuvat hyvinkin dramaattisesti. Kaikki tekevät vähemmän rutiinitöitä. Lähiaikoina opetamme yhä useammin algoritmeja ja samalla toimimme enemmän ihmisten kanssa. Käsityö, urheilu ja taide saavat erilaisia muotoja, Stenfors sanoo.
Lue myös: Tulevaisuudentutkija: Kauppakeskukset ovat onttoutensa osoittaneet – tarvitaan sisältöärsykkeitä ja käytettyjä tuotteita
Sellaiset ihmisten tehtävät, joissa tarvitaan monenlaista erilaista älyä ennalta-arvaamattomissa tilanteissa säilyvät Stenforsin arvion mukaan pisimpään.
– Pidämme myös kiinni sellaisista töistä, joita ihmiset tekevät elämänilon vuoksi. Kuten puuseppä, jooga tai taideohjaus. Näihin töihin jäädään, vaikka tekoäly oppisi niissä taitavaksi. Tulevaisuuden ihmiskontakti on samanlainen ihana asia, kuin vaikka käsinkudottu villapaita.
Miten käy Suomen yleisimpien ammattien?
Näin muuttuvat Suomen yleisimmät työt, Sari Stenfors arvioi.
1. Myyjä: Automaattikassojen ja hyllyntäyttäjärobottien myötä päivittäistavarakauppojen myyjät poistuvat, mutta erikoiskaupoissa ollaan edelleen mielellään tekemisissä muiden ihmisten kanssa sosiaalisen tarpeen täyttämiseksi.
Tulevaisuuden kaupoissa ei enää tarvita kassoja. Kamerat ja automaattihyllyt osaavat selvittää, mitä ihmiset ostavat ja laskutus hoituu kasvojentunnistuksen avulla. Tekoäly tekee ennusteen tarvittavista tuotteista ja tilaa ne jo valmiiksi kauppaan odottamaan ostajaa.
2. Sairaanhoitaja: Työn moni raskas osa ja elintoimintojen seuraamiseen sekä lääkkeiden annosteluun liittyvä työ vähenee, jolloin tehtävästä tulee enemmän potilaaseen itseensä keskittyvä.
Tekoäly tekee ehdotuksia sairaanhoitajalle ja lääkärille tarvittavista toimenpiteistä. Potilaat seurustelevat tekoälypehmorobottien kanssa. Kylvetyksen hoitaa robotti, jota ei haittaa likainen tai painava potilas, eikä potilaankaan tarvitse nolostella.
Lue myös: Lidl valmistautuu ruuan verkkokaupan mullistuksiin: "Tuskin ruokakaupat silti kokonaan häviävät"
3. Sosiaalialan hoitaja: Laitosten sekä asumis- ja palveluyksikköjen asiakkaiden hoitotyössä avustavat tehtävät muuttuvat ihmisläheisemmäksi. Likaiset ja vaaralliset työt hoitaa robotti. Tekoäly hoitaa rutiineja ja antaa hoitajille ehdotuksia. Asukkaiden ulottuvilla on erilaisia etäkommunikointijärjestelmiä, joilla saa tilattua apua tai ihan vaan seurusteluhetkiä.
4. Myyntiedustaja: Myynti on jo muuttunut enemmän tilausvetoiseksi. Markkinointialgoritmit löytävät potentiaaliset ostajat, jotka johdatellaan digitaalisia kanavia pitkin asiakaspalveluun.
5. Toimistosiivooja: Suuri osa hankalia asentoja edellyttävistä likaisista siivoustöistä siirtyy robottien hoidettavaksi. Robotti hoitaa lattiat sekä isot pinnat. Ihminen viimeistelee ja koordinoi.
6. Yleissihteeri: Paperityöt, dokumentointi ja tilaukset hoituvat automatisoinnilla. Ihmissuhteiden hoitamiseen kuitenkin tarvitaan edelleen ihmisiä. Tehtävästä tulee vähemmän rutiiinia ja enemmän mielekästä ihmisten yhdessäolon ja yhdessä tekemisen koordinointia.
7. Päiväkotien lastenhoitaja: Robotit tekevät suuren osan rutiinihommista, kuten raportoinnit ja tilastojen ylläpitämisen sekä erilaisia organisoimiseen ja ruokailujen hoitamiseen liittyviä asioita. Pehmorobotit opettavat lapsille taitoja. Sosiaalisten taitojen hienosäätöön sekä ihmissuhteiden hoitamiseen tarvitaan edelleen ihmisiä.