Virossa asuva Jari matkustaa työnsä vuoksi Suomen ja Viron väliä jatkuvasti: Tällainen hintaero testeissä on maiden välillä: "En voi uskoa korviani"

MTV Uutisiin yhteyttä ottanut yrittäjä, Jari, kertoo koronatestaamisen tulevan kalliiksi Suomen ja Viron välillä matkustavien osalta. Suomen ja Viron testihinnoittelussa on myös räikeä ero.

Jari kertoo asuvansa Virossa vakituisesti. Hän joutuu vaimonsa kanssa matkustamaan työnsä vuoksi Suomessa 40-45 kertaa vuodessa.

Matkustaminen on Jarin työn kannalta välttämätöntä.

– Meillä on energiasektorin projektointiyritys ja meillä on molemmilla puolilla (rajaa) toimintaa. Kuljemme väliä jatkuvasti. Olemme usein viikon tai kaksi jommallakummalla puolella.

Testaus kunnallisella puolella ei onnistu ilman oireita

Suomen päässä kunnallisen terveydenhoidon tarjoamaan testiin Jarilla ei ole mahdollisuutta mennä, sillä testiin vaadittaisiin esimerkiksi se, että on jokin Covid-19 taudin oireista. Testiin pääsy määritellään omaolo.fi-palvelun arvion perusteella.

Testaaminen yksityisellä puolella vaatii melkoista lompakon nyörien löysäämistä.

Jarin työterveyshuolto on Mehiläisessä. Jarin mukaan ajanvaraus testiin tapahtuu lääkärin puhelinajan ja lähetteen kautta, joka yksistään maksaa 39 euroa. Itse testi maksaa 249 euroa ja testitodistuksen kirjoittaminen maksaa 39 euroa.

Jarin vaimo työskentelee yrityksessä assistenttina ja mikäli hän tulee mukaan, on yhteissumma kerrottava kahdella.

– Eli että saamme matkaa varten todistuksen, maksaisi se meille 654 euroa. On uskomatonta, että tämän verran se maksaa, jos haluamme todistuksen käteemme.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston linjauksen mukaan Suomeen tultaessa on nyt esitettävä todistus negatiivisesta koronatestituloksesta tai suoritettava koronatesti rajalla.

Viron päästä laivaan ei edes pääse enää ilman negatiivista koronatestitulosta.

Testauspalvelut Viron päässä suorittaa Confido, joka on Virossa terveyspalveluja tuottava yritys vastaavalla tavalla kuin Suomen yksityiset lääkäripalvelut.

Confido on aloittanut testipalvelunsa satamassa tällä viikolla.

Tallinnasta Suomeen tullessa testin hinta on 70 euroa ja tuloksen saa 24 tunnin sisällä.

Viroon päin mentäessä testi maksaa 49 euroa Tallinnan päässä. Pysyvästi Virossa asuvienkin on mentävä testiin, mikäli haluaa välttyä karanteenilta.

– Menemme huomenna Suomesta Viroon ja olemme varanneet nyt ajan D-terminaalin Confidon testaukseen Viron päässä. Karanteeni ei koske meitä negatiivisen testituloksen jälkeen. Testituloksen pitäisi tulla puolessa tunnissa. Kokeilemme nyt tätä systeemiä ensimmäistä kertaa ja jännityksellä odotamme, miten se sujuu.

Hinnoissa on räikeä ero

Suomeen päin tullessa testaus maksaa Virossa Confidolla 70 euroa kappaleelta.

– Testaus vaaditaan meiltä joka ikinen kerta. Todistus saa olla enintään 72 tuntia vanha ja kun rajan ylittää, paperi on mitätön.

Ihmetystä herättää Suomen ja Viron välinen testien hintaero.

– Viron hinta Suomen hintaan verrattuna on sellainen, etten voi uskoa korviani, onko asia oikeasti näin.

Suomessa Pihlajalinnan hinta lähentelee samaa luokkaa kuin Mehiläisessä, jota Jari käyttää. Testin hinta Pihlajalinnassa ilman Kela-korvausta on 212,30 euroa. Terveystalossa hinta on 235 euroa ilman Kela-korvausta.

Kaikkien Virosta saapuvien matkustajien tulee esittää korkeintaan 72 tuntia vanha todistus negatiivisesta koronatestin tuloksesta tai todistus sairastetusta taudista. Tämä koskee myös Suomen kansalaisia, mikäli haluaa välttää karanteenin.

–  Se on sinänsä hyvä, että tuota oikeasti kontrolloidaan. Pidämme erittäin tarkasti huolta terveydestämme, käytämme maskia, huolehdimme käsihygieniasta, sekä noudatamme turvaetäisyyksiä ja muita rajoituksia. Emme todellakaan halua tartuntaa ja myöskin ajattelemme muiden ihmisten terveyttä, Jari sanoo.

Jarilla ja tämän vaimolla on Suomen kansalaisuus ja Suomen passit, joiden avulla he pääsevät Suomeen ja myös pois Suomesta. Karanteenilta välttyäkseen testitulokset ovat kuitenkin välttämättömiä.

Rajan ylittämisen säännöt ovat "epäselviä ja sekavia"

Yksi Jarin asiakasyrityksistä on myös huoltovarmuusketjun kannalta välttämättömällä alalla. Tällaisten henkilöiden maahanpääsyä ei ole rajoitettu koko koronakriisin aikana. He saavat edelleen tulla Suomeen normaalisti ilman karanteenijärjestelyjä. Tämä koskee myös Jaria silloin kun hän on tällaisen alan yrityksen asialla.

Jari on myös Suomen kansalainen, joten hänellä on oikeus päästä Suomeen milloin tahansa. Mutta karanteenin välttääkseen on oltava negatiivinen koronatestin tulos tai todistus huoltovarmuusketjun kannalta olennaisesta työstä.

– Minulla on joka kerta ollut firmasta mukanani todistus, joka pohjaa asiakasyritystemme tarpeisiin. Osa asiakkaistamme on kriittisten alojen yhtiöitä. Siitä minulla on todistus ja sitä ei olla yhtään kertaa rajalla vielä kysytty. Yritin sitä näyttää ja minulle sanottiin vain, että ei tarvitse, mene vain. 

– Koko tämä rajanylitysasia on hyvin epäselvää ja sekavaa. Kaikki eivät edes tiedä, miten toimia. Itse selvitin asiaa soittamalla Tallinkille ja Confidolle. Kukaan ei ole oikeastaan varma, kuinka pitää toimia. Ohjeet ovat epäselviä ja muuttuvat koko ajan.

"Kyllä rajalla tarkastetaan"

Rajatarkastusyksikön päällikkö Tuomas Laosmaa rajavartiolaitokselta ei kommentoi yksittäistapauksena Jarin väittämää siitä, ettei rajan ylityksessä olisi pyydetty todistusta lainkaan. Hän ottaa kantaa asiaan yleisellä tasolla.

– Kyllä rajalla tarkastetaan ja rajavartiolaitos edellyttää sitä, että henkilö kuuluu maahantulokategorioihin, jotka tällä hetkellä ovat sallittuja. Jos kuuluu huoltovarmuuden tai yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittiseen ketjuun, henkilöllä tulisi olla Suomessa toimivan työnantajan tai kutsuvan yrityksen todistus.

Muita maahantulon syitä katsotaan tapauskohtaisesti.

– Välttämätön syy arvioidaan tapauskohtaisesti rajatarkastuksessa saadun selvityksen perusteella, kertoo rajavartiolaitos sivuillaan.

Suomen ja Viron välinen rajaliikenne on vähentynyt merkittävästi korona-aikana.

– Viime viikon osalta tilastoluvut näyttävät -93 prosenttia verrattuna vuoden 2019 vastaavaan viikkoon. Helmikuun puolella kun tuli rajoitus siitä, että vain välttämätön liikenne sallitaan, niin se laski liikennettä vielä entisestään, Laosmaa kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat