Jari-Matti Latvala ja kartanlukija Miikka Anttila aloittavat yhdessä jo 12. kautensa tehdastiimin kalustolla rallin MM-sarjassa, kun kausi 2019 käynnistyy torstaina Monte Carlon MM-rallilla.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala suorana: väitteet Maisa Torpasta menivät ihon alle – "Mun ura olisi ollut siinä"
Latvala ja Anttila ovat saavuttaneet yhdessä kolme MM-sarjan kakkossijaa, mutta se kirkkain, eli maailmanmestaruus, puuttuu suomalaisparilta.
Latvala ja Anttila ovat MM-sarjan kokenein kuljettajapari, joka on kiertänyt kolmessa eri tehdastallissa ralleja. Nyt he starttaavat kolmanteen kauteensa Toyotan WRC-kalustolla. Viime vuonna parivaljakko pääsi juhlimaan valmistajien maailmanmestaruutta, mutta kuljettajien ja kartanlukijoiden MM-sarjassa heidän oli tyytyminen neljänteen tilaan heikon alkukauden vuoksi.
- Olemme olleet voittamassa viittä merkkimestaruutta ja henkilökohtainen puuttuu, joten ei kai vähempää voi asettaa tavoitteeksi vuodelle 2019, Anttila sanoo.
Mutta onko tavoite maailmanmestaruudesta realistinen? Anttila ei epäröi vastauksessaan.
- Se on realistinen, jos saamme hyvän onnistumisputken ralleissa.
Maailmanmestaruudesta taisteleminen vaatii tasaisen varmoja ja samalla tuloksellisesti onnistuneita suorituksia. Kauden 14 MM-rallissa ei ole varaa monenkaan "nollakisaan". Viime vuonna Latvalalle ja Anttilalle tuli peräti viisi perättäistä keskeytystä kauden ensimmäisellä puolikkaalla.
- Pitäisi saada esimerkiksi 11 rallia putkeen sillä tavalla, että hyvä putki alkaisi heti kauden alusta. Tähän mennessä emme ole saaneet hyvää sarjaa, mutta toivotaan, että saamme tällä kaudella, Anttila kertoo.
Anttilan mukaan suomalaisparin yhteistyössä ei ole juurikaan kehittämistä. Koko ajan on kuitenkin pysyttävä ajan hermolla, kun autot kehittyvät.
- Tiimin ja auton vaihto tuo aina uutta lisäpotkua. Nykyisissä vuoden 2017 autoissa on enemmän voimaa kuin vanhoissa autoissa, ja nämä asiat pitää ottaa huomioon yhteistyössä. Jokaiseen uuteen autoon liittyy omat nyanssinsa.