Pieni suomalaisyritys haastaa Kangasalan Sanomien etusivulla julkaistussa mainoksessa tekstiilijätit toimimaan vastuullisesti. Tam-Silkin omistaja muistuttaa, että myös Suomessa on mahdollista tehdä kannattavaa liiketoimintaa tekstiiliteollisuudessa.
Pari viikkoa sitten kerroimme, kuinka suomalainen tekstiiliyritys Finlayson kuittaili Helsingin Sanomien kannessa julkaistussa mainoksessa ruotsalaiselle huonekalujätti Ikealle. Mainoksessa Finlayson korosti valmistamiensa lakanoiden kauneutta ja ekologisuutta ja peräsi ”kansainvälisiä tekstiilijättejä” tekemään saman perässä.
Ikea vastasi Finlaysonin kuittailuun nopeasti kertomalla valmistavansa kauniita lakanoita vastuullisesti.
Nyt soppaan on lusikkansa iskenyt myös suomalainen Tam-Silk, joka on erikoistunut alusvaatteiden valmistamiseen.
Lue myös: Onko Finlaysonin kohuttu Ikea-kuittailu plagiaatti? Palkittu mainosmies Timo: "Kierrättävät vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin"
"Siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja"
Kangasalalla sijaitseva vaatevalmistaja julkaisi Kangasalan Sanomien etusivulla mainoksen, jossa lukee: ”Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja.”
Vaatetehtaan omistava Tuomo Saarni kertoo, että kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Kangasalan Sanomat julkaisee etusivullaan mainoksen.
Kun Saarni luki Finlaysonin ja Ikean välisestä nokittelusta, hän kiinnitti huomionsa haastatteluun, jossa mainittiin suomalaisen teollisuuden olevan kallista.
– Kotimaisena valmistaja tartuttiin siihen, että ei se näin ole. Kyllä Suomessa voidaan tehdä kannattavaa liiketoimintaa tekstiiliteollisuudessa. Se voi olla paitsi kasvavaa myös voitollista. Tänä vuonna tulemme tuplaamaan liikevaihtomme, kyllä se jotain kertoo, Saarni kertoo MTV Uutisille.
Lue myös: Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"
Ostopäätös vaikuttaa suomalaisiin työpaikkoihin
Tam-Silkin mainoksen oli tarkoitus leikkimielisesti ja hyvässä hengessä nokitella Finlaysonille ja Ikealle. Lisäksi yritys haluaa viestittää suomalaisille kuluttajille, että myös kotimaasta löytyy valmistavaa teollisuutta.
– Ostopäätös kaupan hyllyllä vaikuttaa suoraan suomalaisiin työpaikkoihin, Saarni toteaa.
Hän uskoo, että suomalaiset ovat valmiita maksamaan kotimaassa valmistetusta laadukkaasta tuotteesta. Vain langat Tam-Silk joutuu ostamaan ulkomailta. Tulevaisuudessa tekstiiliteollisuus saattaa Saarnin mukaan palata takaisin Suomeen it-alan tapaan.
Saarni toivoisi, että tekstiilijätit ymmärtäisivät maailman muuttuneen. Asioita pitää tehdä uudella kestävällä tavalla.
Lue myös: Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"
Some ihastui
Sosiaalisessa mediassa Tam-Silkin vetoa kiitellään vuolaasti.
– Tämä oli hurmaava veto, eräässä Facebook-ryhmässä iloitaan.
– Tää uppos muhun, toinen kirjoittaa.
– Kuka tän on keksinytkin, on aivan nerokas.