Automaattivaihteistot yleistyvät Euroopassa kovaa vauhtia. Näihin luetaan sekä perinteiset momentinmuuntimella, kaksoiskytkimellä sekä portaattomalla variaattoritekniikalla varustetut vaihteistot. Ajaminen varsinkin kaupungissa ja ruuhkissa on miellyttävämpää ja helpompaa, kun vaihteita ei tarvitse vaihdella jatkuvasti. Vaihteistoon tulee koskettua usein ainoastaan silloin, kun halutaan vaihtaa menosuuntaa.
Vaihteiston valinnoista neutraali ajovaihde N jää usein vähemmälle huomiolle. Manuaalivaihteisilla autoilla ajaessa vapaalla rullailu kannattaa, mutta toimiiko sama automaattivaihteistolla?
Liikkeellelähdöt
Kaasupolkimeen kosketaan vasta, kun ajo- tai peruutusvaihde on kytketty päälle. Myös suunnanvaihdoksissa auto on kannattavaa pysäyttää kokonaan, ennen seuraavan valitseman käyttämistä. Nykyisin yleistyvät sähköiset valitsemat estävät jo itsessään väärinkäytön.
Vaihteen vaihto vauhdissa
Ajovaihdetta ei tule vaihtaa ajon aikana, kun auto liikkuu. Jos neutraalin ajovaihteen kytkee kuitenkin päälle, se vaikuttaa auton hallintaan heikentävästi.
Alamäet
Polttoaineen säästämisen kannalta saattaa syntyä ajatus ajaa vapaalla vaihteella mäkiä alas. Näin yksinkertaisesti systeemi ei kuitenkaan automaattivaihteistolla ajaessa toimi. Polttoainetta ei säästy sen enempää kuin ajovaihteellakaan ajaessa. Moderneista automaattivaihteistoista löytyy erillinen rullaustoiminto, jolloin vaihde vapautetaan sopivissa tilanteissa. Tällöin elektroniikka kuitenkin huolehtii vaihteiston öljynkierrosta.
Paikallaolo
Neutraalia ajovaihdetta ei tarvitse kytkeä päälle myöskään paikallaan ollessa. Polttoaineen kulutuksen kannalta ei ole suurta merkitystä, pitääkö auton paikallaan jarrun avulla D-ajovaihteella. Start-stop-toiminnolla varustetuissa autoissa auto sammuu elektroniikan salliessa, vaikka auto on D-ajovaihteella. Jos pysähdyksestä näyttää tulevan pidempi, kannattaa vaihde kytkeä P-asennolle ja moottori sammuttaa kokonaan.
Pysäköinti
Automaattivaihteistoinen auto pysyy paikallaan P-asetuksella, mutta tämän lisäksi tulisi käyttää aina seisontajarrua. Jyrkässä mäessä pelkälle P-asetuksella jättäminen voi rikkoa vaihteiston.
Kuva: Mia Pelttari