Yhdysvaltalaisen Engineering Explained -sivuston video opastaa, mitkä virheet pitäisi välttää automaattivaihteisella autolla ajaessa.
Yhdysvalloissa valtaosa autoista on manuaalivaihteisten sijaan automaattivaihteisia – ja Euroopassakin automaatit yleistyvät vauhdilla. Vaikka perinteisesti automaattivaihteisella autolla ajamista on pidetty helpompana, on siinäkin olemassa tiettyjä virheitä, joita voi tehdä.
Engineering Explained -sivusto julkaisi videon, jossa selostetaan yleisimmät automaattivaihteisella autolla tehdyt virheet. Oheinen video opastaa, miten yleisimmät virheet voi välttää ja mitä asioita ei kannata tehdä.
Videossa ohjeistetaan, että mäkeä ei kannata ajaa alas vapaavaihteella. Ajatuksen takana saattaa olla polttoaineen säästäminen, mutta oikeastaan tämä ei säästä sen enempää kuin ajovaihteella ajaminen. Vapaavaihteella ajaessa myös auton hallinta heikkenee.
Ennen kuin vaihteen vaihtaa esimerkiksi ajovaihteesta peruutusvaihteeseen on varmistettava, että auto on täysin pysähdyksissä. Auton pysäyttämiseen kannattaa käyttää jarruja, eikä auton vaihteistoa, joka on suunniteltu nimenomaan vaihteiden vaihtamiseen.
Jotkut käynnistävät auton niin, että he painavat kaasua vapaavaihteella, minkä jälkeen vasta vaihtavat ajovaihteeseen. Tämä vahingoittaa vaihteistoa, jonka korjaaminen saattaa tulla kalliiksi.
Kun pysähtyy vaikkapa liikennevaloihin, ei silloinkaan ole tarvetta vaihtaa vapaavaihteelle, vaan ajovaihteen voi hyvin jättää päälle. Polttoaineen säästämisen kannalta tällä ei ole merkitystä. Jos tietää, että pysähdys on pidempi, kannattaa auton moottori sammuttaa kokonaan.
Pysäköintivaihdetta ei saa vaihtaa päälle ennen kuin auto on täysin pysähtynyt. Tämä vaihde lukitsee auton renkaat, ja jos auto on edelleen liikenteessä, järjestelmä voi mennä rikki. Kuitenkin nykyään useimmat auto eivät salli pysäköintivaihteen vaihtamista, kun auto on liikenteessä.