Voiko täysin vakio mopo kulkea 60 km/h? – "Jos käy ilmi, että..."

1:06img
Kuuntele videolta: Tästä äänestä tiedät, että mopo on viritetty. Vanhempien on syytä muistaa, että ei ole olemassa vähän viritettyä tai vähän laitettua mopoa, vaan mopo on aina joko laillinen tai laiton.
Julkaistu 01.05.2021 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Voiko täysin vakio mopo kulkea yli 45 km/h? Jos virittämätön mopo kulkee mittarin mukaan 60 km/h, voiko kyseessä olla mikään muu kuin mittarivirhe?

Vastaus: Tieliikennelain mukaan mopon suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa, mitä ei saa ylittää.

Mopomallin tyyppihyväksynnän edellytyksenä on sen suurimman rakenteellisen nopeuden mittaaminen. Mitatun ja todellisen huippunopeuden mahdolliseen eroon vaikuttavat mittausolosuhteille sallitut raja-arvot ja mittaustoleranssi.

Lue myös: Poliisi julkaisi kuvan moporatsian saaliista: Tämä puoliksi jarruton "Manki" kulki konstaapelin alla 80 km/h

Mittausolosuhteet

Mopon kaltaisen ajoneuvon nopeuteen vaikuttaa monta muuttujaa. Jotta tutkimuslaitoksen määrittämät testitulokset olisivat vertailukelpoisia ja täyttäisivät hyväksyntäviranomaisen tarpeet, on mittausolosuhteet ja -tavat määritelty hyvin tarkasti muun muassa kuljettajan pituuden ja painon, käytettävän ajoasun, ajoasennon, testipaikan, ilmanpaineen, lämpötilan, kosteuden ja tuulen osalta.

Jos mopolla ajetaan alamäessä tai voimakkaassa myötätuulessa, kulkee se varmasti kovempaa kuin testitilanteessa tasamaalla. Vastaavasti, jos mopoa kuljettaa testikuljettajaa kevyempi henkilö tai kuljettaja käyttää virtaviivaisempaa ajoasentoa, esimerkiksi makaa tankin päällä, saattaa mopo kulkea jonkun verran kovempaa kuin testaustilanteessa.

Mittaustoleranssi ja mittarivirhe

Mopon suurin nopeus, jonka tutkimuslaitos määrittää hyväksyntäviranomaisille, voi poiketa mitatusta arvosta ± 5 prosenttia (komission delegoitu asetus (EU) n:o 134/2014, liite X, lisäys 1).

Vaikka mittausolosuhteet ja -toleranssi pienen heiton mahdollistavatkin, kysymyksessä kuvattu "60 kilometriä tunnissa virittämättömällä mopolla" vaikuttaa mahdottomalta.

Käytännössä sanoisin, ettei vakiomopolla pitäisi päästä yli viidenkympin todellista nopeutta kuin korkeintaan erittäin jyrkässä alamäessä. Jos kuitenkin käy ilmi, että jokin mopomalli kulkee mittausolosuhteet ja -toleranssi huomioon ottaen heti uutena liian kovaa, kannattaa asiasta olla yhteydessä Traficomin markkinavalvontaan.

Mopon nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta, ja näyttämä saa olla enintään 10 prosenttia lisättynä 4 km/h todellista nopeutta suurempi. Nopeusmittari saattaa siten hyvinkin näyttää muutaman kilometrin tunnissa todellista kovempaa nopeutta – näinhän se on autojenkin kohdalla. Oman kulkupelin mittarivirhe kannattaakin tarkastaa säännöllisesti tien varren mittauspisteessä tai GPS-sovelluksella. 

Suurin sallittu nopeus

Olennaista on kuitenkin muistaa, että mopon suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa, eikä sitä saa missään tilanteessa ylittää, vaikka mopo sattuisikin mittaustoleranssien tai olosuhdemuuttujien vuoksi kulkemaan kovempaa.

Jos tie- tai aluekohtainen rajoitus on ajoneuvokohtaista alhaisempi, noudatetaan luonnollisesti niitä. Lisäksi on olennaista muistaa oikean tilannenopeuden valinta – toisin sanoen; vauhtia riittävästi pois ajoissa.

Lue myös: Voiko olla totta? Näiden härveleiden ohjastajat lasketaan muun liikenteen sekaan ilman sekunninkaan oikeaa ajokokemusta 

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Mopot