Hyvältä kuulostava ehdotushan se olisi, jos Suomessakin voisi ajella samoilla renkailla ympärivuotisesti. Kalevan haastattelemien asiantuntijoiden mukaan tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, johtuen Suomen vaihtelevista talvisäistä.
Kaleva oli mukana testaamassa Nokian Renkaiden Ivalon testikeskuksessa sekä erityisesti pohjoisiin oloihin kehitettyjä renkaita että Keski-Eurooppaan tarkoitettuja kumeja.
Testi suoritettiin 20 asteen pakkasessa ja kolmella erilaisella jääpinnalla. Yllättävää kyllä, renkaiden eroa ei juurikaan huomaa, lehti kirjoittaa.
Olisiko Suomenkin talvessa siis mahdollista ajella samantyyppisillä kitkarenkailla ympärivuotisesti kuin Keski-Euroopassa?
Vastaus on lyhyt ja ytimekäs: Ei. Suomen olosuhteisiin sama "yleisrengas" kesällä ja talvella ei sovellu, vaikka Kalevan suorittaman testauksen perusteella niillä ei ole juuri mitää eroa.
Tätä selittää Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi mukaan se, että renkaiden erot huomaa vasta nollan asteen tuntumassa.
Näin Keski-Eurooppalainen rengas eroaa
Niemen mukaan Keski-Euroopan renkaat tehdään jäykemmästä seoksesta, jolloin rengas menettää pitoa. Lisäksi renkaissa painotetaan erityisesti kesä- ja märkäpito-ominaisuuksia.
– Ne eivät pärjää täkäläisiin olosuhteisiin kehitetyille renkaille varsinkaan jääpidossa, ja nollan tuntumassa erot ovat kaikkein suurimmat, Niemi sanoo lehden haastattelussa.
Myös Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri allekirjoittaa väitteen.
– Pohjolan talviolosuhteet ovat niin omanlaisensa, että täällä tarvitaan talvella oikeita talvirenkaita ja kesällä kesärenkaita. Suuret lämpötilavaihtelut eivät mahdollista yleisrenkaan rakentamista, Morri toteaa Kalevalle.
– En usko, että olisi mahdollista tehdä superturvallista, ympärivuotista rengasta Pohjolan oloihin.
Lähde: Kaleva
***
1:26