Jos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästä
Nastarengaspula voisi pakottaa osan autoilijoista siirtymään nastattomien talvirenkaiden käyttäjiksi tulevana talvena. Moottorin mukaan pohjoismaisiin oloihin tehdyillä kitkarenkailla selviää hienosti Suomen talvessa, mutta renkaat kannattaa valita huolellisesti.
Venäjän hyökkäyssodasta johtuva tehtaiden sulkeminen, tuontikiellot sekä raaka-ainepula ovat johtaneet rengasteollisuuden kriisiin. Moottori arvioi tiedotteessaan, että erityisesti pienikokoisista nastarenkaista voi tulla pulaa, kun valmistajat panostavat suurempien ja paremman katteen tuovien renkaiden tuotantoon.
Tiettyjä kokoluokkia uhkaava nastarengaspula saattaa pakottaa jopa kaikkein vannoutuneimmat nastarengaskuskit kokeilemaan nastattomia renkaita eli niin sanotusti kitkoja.
Autoliiton kustantama Moottori-lehti testasi neljän länsimerkin sekä neljän aasialaisen valmistajan kitkarenkaiden ominaisuuksia rengaskoossa 205/55 R16. Erityisesti japanilaismerkin suoritus oli iso iloinen yllätys.
Nokialaiset voittoon
Testin kokonaistuloksissa Nokian Hakkapeliitta R5 oli ykkönen. Se oli kiihdytyksessä ja ajettavuudessa jäällä testin paras ja jääjarrutuksessa toinen Michelin X-Ice Snow’n jälkeen. Lumella nokialaiset olivat omaa luokkaansa vieden voiton jokaisessa kategoriassa.
– Jäällä erot huonoimpien ja parhaiden renkaiden välillä venähtivät suuriksi. Esimerkiksi jääjarrutuksessa huonoiten pärjännyt Federal tarvitsi pysähtymiseen liki 28 prosenttia pidemmän matkan kuin Michelin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen sanoo tiedotteessa.
Toiseksi parhaan kokonaisarvosanan testissä sai Michelin, mutta kolmossijalle nousi yllättäjä Japanista. Falken kiilasi Continentalin ja Goodyearin edelle ollen jokaisessa jäällä tehdyssä kokeessa kolmas osoittaen, että Aasiassakin osataan tehdä päteviä renkaita pohjoisiin oloihin.
Kolme viimeiseksi sijoittunutta rengasta, eteläkorealainen Kumho Winter Craft Ice Wi51, Toyo sekä taiwanilainen Federal Himalaya Ice, jäivät selvästi muista. Niiden joukossa oli Saarisen mukaan eniten vaarallisia esityksiä.
– Lumella talvirenkaiden väliset suorituskykyerot tulevat ilmi usein muun muassa ajonvakautuksen aktivoitumisherkkyytenä mutkaisilla teillä. Pitävällä renkaalla ajonvakautus ei puutu pelin kertaakaan, kun taas heikosti pitävällä renkaalla sama nopeus saa järjestelmän katkomaan ajoa jokaisessa kaarteessa, hän selvittää.
– Kaiken kaikkiaan testi osoitti, että pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla pärjää oikein hyvin Suomen talvessa, kunhan valitsee renkaat huolellisesti, Saarinen toteaa.
Rengastestin tulokset ovat luettavissa kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 9/2022.
Lähde: Moottori
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää