Nastarengaspula voisi pakottaa osan autoilijoista siirtymään nastattomien talvirenkaiden käyttäjiksi tulevana talvena. Moottorin mukaan pohjoismaisiin oloihin tehdyillä kitkarenkailla selviää hienosti Suomen talvessa, mutta renkaat kannattaa valita huolellisesti.
Venäjän hyökkäyssodasta johtuva tehtaiden sulkeminen, tuontikiellot sekä raaka-ainepula ovat johtaneet rengasteollisuuden kriisiin. Moottori arvioi tiedotteessaan, että erityisesti pienikokoisista nastarenkaista voi tulla pulaa, kun valmistajat panostavat suurempien ja paremman katteen tuovien renkaiden tuotantoon.
Tiettyjä kokoluokkia uhkaava nastarengaspula saattaa pakottaa jopa kaikkein vannoutuneimmat nastarengaskuskit kokeilemaan nastattomia renkaita eli niin sanotusti kitkoja.
Autoliiton kustantama Moottori-lehti testasi neljän länsimerkin sekä neljän aasialaisen valmistajan kitkarenkaiden ominaisuuksia rengaskoossa 205/55 R16. Erityisesti japanilaismerkin suoritus oli iso iloinen yllätys.
Lue myös: Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"
Nokialaiset voittoon
Testin kokonaistuloksissa Nokian Hakkapeliitta R5 oli ykkönen. Se oli kiihdytyksessä ja ajettavuudessa jäällä testin paras ja jääjarrutuksessa toinen Michelin X-Ice Snow’n jälkeen. Lumella nokialaiset olivat omaa luokkaansa vieden voiton jokaisessa kategoriassa.
– Jäällä erot huonoimpien ja parhaiden renkaiden välillä venähtivät suuriksi. Esimerkiksi jääjarrutuksessa huonoiten pärjännyt Federal tarvitsi pysähtymiseen liki 28 prosenttia pidemmän matkan kuin Michelin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen sanoo tiedotteessa.
Toiseksi parhaan kokonaisarvosanan testissä sai Michelin, mutta kolmossijalle nousi yllättäjä Japanista. Falken kiilasi Continentalin ja Goodyearin edelle ollen jokaisessa jäällä tehdyssä kokeessa kolmas osoittaen, että Aasiassakin osataan tehdä päteviä renkaita pohjoisiin oloihin.
Lue myös: Yli 30 vuotta renkaita vaihtanut Jari kertoo, mistä viimeistään tietää renkaan menneen vanhaksi: "Todella selkeä merkki"
Kolme viimeiseksi sijoittunutta rengasta, eteläkorealainen Kumho Winter Craft Ice Wi51, Toyo sekä taiwanilainen Federal Himalaya Ice, jäivät selvästi muista. Niiden joukossa oli Saarisen mukaan eniten vaarallisia esityksiä.
– Lumella talvirenkaiden väliset suorituskykyerot tulevat ilmi usein muun muassa ajonvakautuksen aktivoitumisherkkyytenä mutkaisilla teillä. Pitävällä renkaalla ajonvakautus ei puutu pelin kertaakaan, kun taas heikosti pitävällä renkaalla sama nopeus saa järjestelmän katkomaan ajoa jokaisessa kaarteessa, hän selvittää.
– Kaiken kaikkiaan testi osoitti, että pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla pärjää oikein hyvin Suomen talvessa, kunhan valitsee renkaat huolellisesti, Saarinen toteaa.
Rengastestin tulokset ovat luettavissa kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 9/2022.
Lue myös: Kammottavilla sakkorenkailla ajanut jäi poliisin haaviin, mutta ei hyväksynyt tekonsa seurauksia: "Kuljettaja kiisti" – katso, kuinka huonossa kunnossa kumit olivat
Lähde: Moottori