Tekniikan Maailman ylimääräisessä talvirengastestissä verrattiin uutta halvemman hintaluokan suomalaisrengasta tunnettujen valmistajien kehuttuihin nastarenkaisiin.
Tekniikan Maailma vertasi uutta Lappi Jää-Ahmat -rengasta Continentalin suomalaisilla kuminastoilla varustettuun IceContact 3 Flex Stud -renkaaseen sekä Michelinin X-Ice North 4 -renkaaseen, jonka jääpito on ensiluokkainen.
– Michelin on jäisellä tiellä täyden kympin rengas. Se toimii kaikissa tilanteissa upeasti, ja ajaminen on liukkaalla harvinaisen ongelmatonta, Tekniikan Maailma kuvaili X-Ice North 4 -rengasta aiemmin tänä syksynä julkaistussa talvirengastestissään.
Lappi Jää-Ahmojen takana on Kontio Renkaat, ja ne on kehitetty Suomessa. Valmistusmaa on Kiina. Niissä käytetään erikoiskumiseosta, jossa synteettiset seokset on korvattu rypsiöljyllä.
Vaikka Jää-Ahmoissa on vain 99 nastaa per rengas, on niiden pito valmistuttajan mukaan jopa parempi kuin kilpailijoiden renkaissa, joissa on tuplasti nastoja. Tästä kiitos kuuluu – kuulemma – Shuriken-erikoisnastojen nelisakaraiselle muodolle sekä edellä mainitulle kumiseokselle.
– Lappi-talvirenkaat ovat edelläkävijöitä turvallisuudessa edullisemman hintaluokan talvirenkaissa. Lappi Renkaiden johtoajatuksena on liikenneturvallisuuden parantaminen tuomalla huippupito myös edullisempaan hintaluokkaan, valmistaja hehkuttaa uutuusrengastaan.
Nollakelissä jääpito ei ollut kummoinen
Tekniikan Maailman testissä valmistajan myyntipuheet laitettiin todelliseen testiin. Kävi ilmi, ettei Jää-Ahmojen jääpito ollut samalla tasolla Michelinin ja Continentalin tuotoksiin verrattuna, mikä ei hintaluokka huomioiden ole kovin suuri yllätys.
Erityisesti nollan tuntumassa olevalla jäällä Jää-Ahmat olivat TM:n mukaan "erittäin liukkaat". Pakkaskelillä pito parani jonkin verran.
Kiihdytyskokeessa suomalaisen halparenkaan esitys oli TM:n mukaan heikko. Lehti katsoo sen johtuvan nimenomaan nastojen vähäisemmästä määrästä, mitä ei pysty rengasseoksilla paikkaamaan kuin tiettyyn pisteeseen asti.
Lumella suomalaisrenkaan ominaisuudet pääsivät kuitenkin paremmin oikeuksiinsa, ja se oli samalla viivalla Michelinin ja Continentalin renkaiden kanssa.
Se, missä Lappi Jää-Ahmat loistivat Tekniikan Maailman vertailussa, oli melutaso. Kun nastoja on vähemmän, pysyvät äänetkin kurissa. Ne olivat hiljaisemmat kuin testivoittaja-Michelinit, ja samalla tasolla Continentalien kanssa.
– Lappi-renkaassa nastamelua ei hiljaisissa vauhdeissa kuulu juuri lainkaan, mutta kovemmissa nopeuksissa yleinen rengasmelu nousee. Se oli silti Micheliniä hiljaisempi, Tekniikan Maailman testiraportissa todetaan.
Luonnollisesti myös Jää-Ahmojen hinta on monelle houkutus. Hintalappu on alle puolet tämän testin Continentaleista ja Michelineistä, ja koossa 225/45R17 setin saakin reilulla 300 eurolla.