Lännen Media uutisoi tänään, että Volkswagenin päästöhuijaus voi johtaa Suomen ensimmäiseen ryhmäkanteeseen. Mutta mikä ryhmäkanne on, ja miten siihen pääsee osalliseksi?
Ryhmäkanteella pystytään hoitamaan suuren kuluttajaryhmän samankaltaiset vaatimukset yhdellä kertaa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla.
– Ryhmäkannemenettely alkaa tyypillisesti siitä, kun ryhmä kuluttajia on ottanut yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Jos vaatimukselle on perusteet ja on ja on tiedossa, että sama asia koskee useita muitakin ihmisiä, niin esimerkiksi voidaan tehdä ilmoitus lehteen, jossa pyydetään vastaavassa tilanteessa olevia muita kuluttajia ilmoittautumaan ryhmään, Suurla selittää.
Mikäli kuluttaja on halukas osallistumaan ryhmäkanteeseen Volkswagenia vastaan, tulee hänen ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Vielä kuitenkaan ei ole toiminnan aika, sillä kuluttaja-asiamies vasta kartoittaa tilannetta.
– Nyt ei ole mitään syytä ilmoittautua, koska tämä asia saattaa tulla ihan yksinkertaisesti kuntoon sillä, että VV-Auto tai tämän valmistajan edustaja hoitaa tämän asian omin toimenpitein niin hyvin kuntoon, että kuluttajille ei jää sellaisia vaatimuksia, jotka on pakko toteuttaa kanteen muodossa.
Suurla uskoo, että edellytykset Suomen ensimmäisen ryhmäkanteen nousemiselle ovat kyllä koossa – teoriassa.
– Lähtökohtaisesti edellytykset sille on noin teknisesti olemassa, mutta tämä riippuu niin monesta eri tekijästä. Yksi ratkaiseva tekijä on juuri se, että miten Volkswagen hoitaa tämän asian kuntoon.