Suomen kuluttajaviranomaiset pohtivat ryhmäkanteen nostamista sähkönsiirtoyhtiö Carunaa vastaan, ellei rajuihin hinnankorotuksiin löydy neuvotteluratkaisua, Yle uutisoi.
Myös yhtiön asiakkaat ovat olleet yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, sillä noin 27 prosentin suuruiset hinnankorotukset ovat sapettaneet monia. Korotuksista on keskusteltu yhtiön johdon kanssa jo perjantaina, mutta ratkaisua ei ole ainakaan vielä löytynyt.
Mikäli sopua asiaan ei löydy, aikoo kuluttaja-asiamies hakea ratkaisua tuomioistuimesta. Tällöin kuluttajat voivat ilmoittautua mukaan ryhmäkanteeseen. Ryhmäkannetta on mahdollista hakea myös pienemmällä joukolla, eikä kaikkien Carunan 600 000 asiakkaan ole pakollista osallistua siihen.
Ryhmäkanteella pystytään hoitamaan suuren kuluttajaryhmän samankaltaiset vaatimukset yhdellä kertaa, kertoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla MTV:lle syksyllä.
– Ryhmäkannemenettely alkaa tyypillisesti siitä, kun ryhmä kuluttajia on ottanut yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Jos vaatimukselle on perusteet ja on tiedossa, että sama asia koskee useita muitakin ihmisiä, niin esimerkiksi voidaan tehdä ilmoitus lehteen, jossa pyydetään vastaavassa tilanteessa olevia muita kuluttajia ilmoittautumaan ryhmään, Suurla selittää.
Suomen ensimmäistä ryhmäkannetta odotettiin jo viime vuoden syksyllä, kun useat kuluttajat joutuivat osallisiksi autovalmistaja Volkswagenin päästöhuijausskandaaliin.