Autoteollisuuden historian pahimman skandaalin alkutahdeista tuli viime viikolla kuluneeksi viisi vuotta. Kurkistakaamme ajassa taaksepäin kohun ensimmäisen vuoden vuoristorataan.
18. syyskuuta 2015 uutisoitiin Volkswageniin Yhdysvalloissa kohdistuvista päästömanipulointiepäilyistä, jotka koskivat varhaisten viranomaistietojen mukaan puolta miljoonaa rapakon takana myytyä Volkswagen- ja Audi-merkkistä autoa.
Volkswagenin osake lähti syöksyyn. Ensimmäisen päivän aikana osakkeen arvosta suli Frankfurtin pörssissä 15 prosenttia. Neljä päivää myöhemmin kurssi oli 38 prosentin laskussa.
Tämä oli kuitenkin vasta alkua hyvin pitkälle näytelmälle, jonka esirippu ei ole vieläkään laskeutunut.
Hyvin pian nimittäin paljastui, että ongelma oli maailmanlaajuinen. Manipuloituja autoja kerrottiin olevan peräti 11 miljoonaa.
Suomessa päästöhuijausautoja oli myyty vuosien saatossa 64 000 kappaletta. Julkisessa keskustelussa väläyteltiin myöhemmin mahdollisuutta Suomen ensimmäiseen ryhmäkanteeseen.
22. syyskuuta 2015 Volkswagen-konsernin tuolloinen pääjohtaja Martin Winterkorn pyysi anteeksi yhtiönsä toimintaa. Yhtiön romahtaneesta markkina-arvosta oli kadonnut parissa päivässä taas kolmannes.
Seuraavana päivänä Winterkorn ilmoitti erostaan.
– Volkswagen tarvitsee uuden alun, myös koskien henkilökuntaa. Raivaan erollani tietä uudelle alulle, Winterkorn totesi.
Hän kuittasi eronsa myötä 30 miljoonan euron eläkepotin.
Konsernin johtoon astui odotetusti Porschen tuolloinen toimitusjohtaja Matthias Müller.
Uusi strategia
Päästöhuijauksen systemaattisuus alkoi paljastua syksyn mittaan. Kävi ilmi, että konsernin johto oli tiennyt väärinkäytöksistä jo pitkään. Volkswagen päätyi myös palauttamaan autojensa vilpillä saamia palkintoja.
Volkswagen tiedotti aloittavansa päästöhuijausohjelmistolla varustettujen autojensa korjaukset tammikuussa 2016. Samalla uusi pääjohtaja ilmoitti Volkswagenin suunnittelevan uutta yritysstrategiaa.
Huhtikuussa 2016 paljastui Volkswagenin salainen PowerPoint-dokumentti, jossa kerrottiin, miten päästötesteissä olisi mahdollista huijata. Dokumentti oli peräisin vuodelta 2006. PowerPoint-esitys valmisteltiin, kun Volkswagenilla ymmärrettiin, ettei yhtiö pystyisi vastaamaan Yhdysvaltojen kiristyviin päästövaatimuksiin.
Kesäkuussa Volkswagen kertoi uudesta strategiastaan, jonka keskiössä tulisivat olemaan sähköautot sekä autonomiset ajoneuvot.
– Me jatkamme myös intensiivisesti diesel- ja bensiinimoottoreiden parantamista ympäristöystävällisempään suuntaan, Müller kertoi tuolloin.
Sähköautojen onnenpotku
Volkswagenin dieselhuijauksen jälkeen koko maailman huomio kääntyi aiempaakin tiukemmin autojen päästöihin.
Ympäristöviranomaiset ympäri maailman ottivat autojen päästöt aiempaa tarkempaan syyniin, mikä vaikuttaa edelleen koko autoteollisuuden toimintaan. Päästöjä on muun muassa ryhdytty testaamaan tosielämän olosuhteissa laboratoriokokeiden sijaan.
Päästöepäselvyyksiä on löytynyt käytännössä kaikkien merkittävien autovalmistajien tuotteista, mutta Volkswagen on edelleen ainoa näin laajamittaisesta huijauksesta kärähtänyt valmistaja.
Volkswagen ryhtyi pesemään kasvojaan toden teolla ja ilmoitti kymmenien miljardien eurojen panostuksista sähköautojen kehitykseen ja liikenteen sähköistymisen edistämiseen. Tällä tiellä se on myös pysynyt, mistä on osoituksena juuri Suomeen saapunut ID.3-sähköauto sekä tällä viikolla esitelty ID.4.
Suuri muutos maailman merkittävimpiin lukeutuvan autovalmistajan toiminnassa laittoi vipinää myös kilpailijoiden sähköautokehitykseen. Sähköautoja tai vähintään niiden konseptiversioita ovatkin sittemmin esitelleet käytännössä kaikki autovalmistajat.
Kymmenien miljardien kustannukset – mutta ei todellakaan Suomen takia
Volkswagen kertoi tämän vuoden maaliskuussa, että dieselskandaali on tullut maksamaan sille jo yli 31 miljardia euroa autojen takaisinostoina sekä erilaisina korvauksina ja sakkoina. Se on budjetoinut vielä ensi vuodellekin yli miljardi euroa dieselskandaalin aiheuttamien kustannusten makseluun.
Yhtiötä vastaan nostettiin lukematon määrä oikeusjuttuja ympäri maailman, joista osa odottaa edelleen ratkaisuaan.
Yhdysvalloissa Volkswagen oli pakotettu ostamaan takaisin satoja tuhansia autoja niiden omistajilta varsin avokätiseen hintaan, mutta EU:ssa ja Suomessa asia oli toisin.
MTV Uutisten lukija lähetti kuvan maahantuojalta saamastaan "hyvityspaketista" syyskuussa 2016, joka ei ollut millään tavalla verrannollinen Yhdysvalloissa maksettaviin korvauksiin, mutta johon Suomessa oli tyytyminen.
Kysyimme tuolloin kyseiseltä suomalaisomistajalta, oliko tämä tyytyväinen saamaansa pahoittelupakettiin.
– Avaimenperän saaminen hyvitykseksi on täysin absurdia. Ensin huijaavat sumeilematta ja jäätyään kiinni vielä näyttävät keskisormea päälle, Volkswagen-omistaja kommentoi MTV Uutisille.