Volkswagen on historiansa vaikeimman haasteen edessä. Dieselskandaalin myötä siltä vaaditaan pelkkinä vahingonkorvauksina miljardeja euroja. Sen lisäksi perinteikkään saksalaisvalmistajan imago on kokenut automaailmassa ennennäkemättömän kovan kolauksen.
Yhdysvaltain ympäristöviranomaisen EPA:n löydökset järisyttivät automaailmaa syyskuussa 2015: Se oli havainnut päästötilanteessa todellisia lukemia vääristeleviä ohjelmistoja puolessa miljoonassa rapakon takana vuosina 2009–2015 myydyssä autossa.
Epäilykset kohdistuivat VW-konsernin Euro 5 -päästötason autoihin, joissa on 1,2, 1,6 tai 2,0-litrainen EA 189 -dieselmoottori.
Ohjelmiston havaittiin suitsivan todellisuudessa jopa 40-kertaisesti rajat ylittäviä päästöjä siten, että testitilanteessa kaikki näytti olevan kunnossa. Tuolloin Volkswagen veti myynnistä uusia mallejaan ja kutsui 482 000 autoa korjattavaksi.
Volkswagenin osake lähti syöksyyn. Ensimmäisen päivän aikana osakkeen arvosta suli Frankfurtin pörssissä 15 prosenttia. Neljä päivää myöhemmin kurssi oli 38 prosentin laskussa.
11 miljoonaa autoa
Seuraavana päivänä saatiin tietoa malleista, joista huijausohjelmisto oli löydetty. Volkswagenin omien mallien lisäksi ohjelmistoa oli käytetty niin Skodissa, Audeissa kuin Seateissakin. Vielä saman päivän aikana Volkswagen ilmoitti, että päästömanipulointi kosketti merkin malleja maailmanlaajuisesti – ei ainoastaan Yhdysvalloissa. Yhteensä takaisinkutsuttavia autoja ilmoitettiin olevan 11 miljoonaa.
Volkswagen kertoi myös varaavansa autojen korjauksiin 6,5 miljardia euroa ja ilmoitti skandaalin vievän vuoden kolmannen neljänneksen tappiolle.
Volkswagenin silloisen pääjohtajan Martin Winterkornin huhuttiin eroavan tehtävistään ja Porschen-toimitusjohtajan Matthias Müllerin ottavan hänen paikkansa, mutta konserni kiirehti kiistämään tiedot jyrkästi pitäen niitä "naurettavina".
Seuraavana päivänä Winterkorn piti tiedotustilaisuuden, jossa pyysi anteeksi.
– Miljoonat ihmiset ympäri maailman luottavat autoihimme ja brändeihimme. Olen syvästi pahoillani ja haluan pyytää virallisesti anteeksi asiakkailtamme, viranomaisilta ja kaikilta, Winterkorn kertoi apeana.
2:33
Hallituksen grillauksen jälkeen Winterkorn irtisanoutui tehtävistään kultaisen kädenpuristuksen saattelemana. Ex-pääjohtaja kuittasi työstään konsernin hyväksi lähes 30 miljoonan euron eläkepotin.
Konsernin johtoon astui ei-niin-yllättäen Porschen toimitusjohtaja Matthias Müller – aivan niin kuin uumoiltiinkin.
Kävi ilmi, että päästöhuijausohjelmistolla varustettuja autoja oli myyty Suomessa kymmeniä tuhansia. Myöhemmin luvuksi tarkentui 64 000 autoa. Mikäli autoaan ei veisi korjaukseen ajallaan, olisi uhkana ajokielto.
Lokakuussa syyttävää sormea oltiin kohdistamassa konsernin alihankkijoihin, muun muassa Boschiin, jonka osuutta tutkitaan edelleen.
MTV Autojen toimittaja kertoi myös omista tunnelmistaan päästökohu-Skodan omistajana (sittemmin auto on vaihtunut bensiinimoottoriseen Volkkariin).
Ryhmäkanteesta elokuva-aikeisiin – luottamus ei horju
Julkisessa keskustelussa väläyteltiin mahdollisuutta Suomen ensimmäiseen ryhmäkanteeseen.
Hiljalleen päästöhuijauksen systemaattisuus alkoi paljastua. Kävi ilmi, että VW:n johto oli tiennyt väärinkäytöksistä jo pitkään. VW päätyi myös palauttamaan autojensa vilpillä saamia palkintoja.
Eikä skandaalia ilman elokuva-aikeita. Yhdysvaltalaisen elokuvastudio Paramount Picturesin ja Oscar-voittaja Leonardo DiCaprion kerrottiin hankkineen elokuvaoikeudet New York Timesin toimittajan suunnittelemaan päästökohu-kirjaan.
Päästöskandaalista huolimatta saksalaisten luottamus Volkswagenia kohtaan ei horjunut. Silloisen tutkimuksen mukaan vaikutukset imagoon olivat Saksassa luultua pienempiä. Kaksi kolmasosaa vastanneista piti skandaalin mittasuhteita liioiteltuina. Yhtä suuri osuus uskoi kohun laantuvan nopeasti.
Volkswagen koki ensimmäisen kvartaalitappionsa 15 vuoteen, mutta siitä huolimatta kurssi lähti nousuun syksyn aikana.
Volkswagen tiedotti aloittavansa päästöhuijausohjelmistolla varustettujen autojensa korjaukset tammikuussa 2016. Samalla uusi pääjohtaja ilmoitti Volkswagenin suunnittelevan uutta yritysstrategiaa.
Tutkimuksen mukaan vuosia jatkunut päästörajoitusten ylittäminen aiheutti yksistään Yhdysvalloissa vuoden 2015 loppuun mennessä arviolta 59 ennenaikaista kuolemaa, joista aiheutui 450 miljoonan dollarin yhteiskunnalliset vaikutukset.
Muutoksia alan käytäntöihin
Marraskuussa kysyimme lukijoiltamme heidän mielipidettään siitä, onko Volkswagen ainoa huijaava autovalmistaja. 85 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että VW ei ole ainoa kieroilija.
Sittemmin epäselvyyksiä on löytynyt käytännössä kaikkien merkittävien autovalmistajien päästöistä. Varsinaisesta systemaattisesta huijaamisesta ei voi puhua, mutta laboratorio-olosuhteissa toteutettujen testien tulokset eivät juuri korreloi tosielämässä ilmaan pääsevien saasteiden määrän kanssa.
Ympäristöviranomaiset ympäri maailman ottivat päästöt aiempaa tarkempaan syyniin, mikä vaikuttaa edelleen koko autoteollisuuden toimintaan. Päästöjä on muun muassa ryhdytty testaamaan tosielämän olosuhteissa.
Volkswagenin päästöskandaalin myötä autovalmistaja toisensa jälkeen on ilmoittanut aiempaa suuremmasta panostuksesta sähköautoihin ja muihin ympäristöystävällisempiin liikennemuotoihin.
Muhkeat korvaukset ja halpa korjaus
Yhdysvaltojen lainsäädännön vuoksi Volkswagen oli pakotettu lupaamaan suuria korvauksia asiakkailleen. Silloin puhuttiin "jopa tuhannen dollarin" hyvityksestä asiakasta kohden, mutta sittemmin summa on noussut merkittävästi – Volkswagen jopa ostaa autoja takaisin alkuperäisellä hankintahinnalla.
Marraskuun lopulla Volkswagen kertoi suunnitelmistaan huijariautojensa korjaamiseksi. Ratkaisu paljastui lopulta yllättävän yksinkertaiseksi ja mikä tärkeintä Volkswagenin kannalta; halvaksi.
Kuun puolivälissä Volkswagen ilmoitti, että autojen korjaukset alkavat myös Suomessa tammikuussa 2016. Loppujen lopuksi ne pääsivät vauhtiin vasta toukokuussa.
Volkswagen oli vähällä nousta maailman suurimmaksi autovalmistajaksi, mutta päästöskandaalin kangistamat saksalaiset jäivät niukasti Toyotan taakse.
Loppuvuonna tilanne rauhoittui, mutta vain hetkellisesti.
Vuosi vaihtuu
Vuoden alussa Volkswagen lähestyi eurooppalaisia asiakkaitaan korjauskutsuilla.
Seuraavat takaiskut olivat kuitenkin jo nurkan takana.
Yhdysvallat haastoi Volkswagenin oikeuteen vaatien vähintään 18,6 miljardin euron korvauksia. Pahimmassa tapauksessa maksuvaatimus saattaa yhä kivuta jopa 80 miljardiin euroon.
USA:n ympäristöviranomaiset ilmoittivat, ettei Volkswagen ole onnistunut tarjoamaan hyväksyttävää ratkaisua päästöautojen korjaamiseksi rapakon takana.
Lisäksi Volkswagenin myynti laski ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2002.
Tammikuun aikana Volkswagenin kimppuun hyökkäsivät myös sijoittajat, jotka vaativat satojen miljoonien korvauksia.
Päästökohusta huolimatta Volkswagen oli alkuvuoden myydyin uusi auto Suomessa.
Geneven autonäyttelyssä nähtiin erikoinen välikohtaus, kun Volkswagenin mekaanikoksi pukeutunut mielenosoittaja tuli "korjaamaan" esittelyautoa lavalle kesken VW-pomon puheen.
0:47
Haasteita ja korvausvaatimuksia tulvii ovista ja ikkunoista
Maaliskuussa Volkswagen USA:n johtaja Michael Horn ilmoitti erostaan, joka astui voimaan välittömästi. Tilalle astui Pohjois-Amerikan Volkswagenia luotsannut Hinrich J. Woebcken.
Maaliskuu oli muutenkin huono kuukausi Volkswagenille. Ensin entinen työntekijä haastoi konsernin oikeuteen laittomasta irtisanomisesta. Hän kertoi, että hänet irtisanottiin sen jälkeen, kun hän esti kollegaansa tuhoamasta päästömanipulointiin liittyviä dokumentteja.
Sen jälkeen ryhmä brittiläisiä sijoittajia haastoi valmistajan oikeuteen vaatien yli kolmen miljardin euron korvauksia. Sittemmin pelkästään sijoittajien korvausvaatimukset ovat nousseet 8,2 miljardiin euroon.
Maaliskuun aikana Volkswagenin ehti haastamaan oikeuteen myös Yhdysvaltain kauppakomissio. Haasteen perusteena oli valheellinen markkinointi, jota valmistajan kerrottiin harjoittaneen mainostaessaan dieselautojaan ympäristöystävällisinä.
Kevään aikana pääjohtaja Müllerin kerrottiin suunnittelevan jopa 30 prosentin leikkauksia johtajien bonuksiin.
Valmistajan myös kerrottiin ostavan takaisin jopa 500 000 autoa Yhdysvalloissa. Kyse ei myöskään ollut mistään pilkkahinnasta, vaan auton käyvästä arvosta ennen dieselskandaalin puhkeamista.
Huhtikuussa paljastui myös Volkswagenin salainen PowerPoint-dokumentti, jossa kerrottiin, miten päästötesteissä olisi mahdollista huijata. Dokumentti oli jo vuodelta 2006. PowerPoint-esitys valmisteltiin, kun Volkswagenilla ymmärrettiin, ettei yhtiö pysty vastaamaan Yhdysvaltojen kiristyneisiin dieselin päästövaatimuksiin.
Uusi strategia, nihkeät korvaukset eurooppalaisille
Toukokuussa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ilmoitti vastaanottaneensa takaisinkutsuilmoitukset VV-Auto Group Oy:ltä, joka toimii Audin ja Volkswagenin maahantuojana Suomessa.
Kesäkuussa Volkswagen kertoi uudesta strategiastaan, jonka keskiössä tulisivat olemaan sähköautot sekä autonomiset ajoneuvot.
– Me jatkamme myös intensiivisesti diesel- ja bensiinimoottoreiden parantamista ympäristöystävällisempään suuntaan, pääjohtaja Müller kertoi tuolloin.
Volkswagenin suunnitelma autojen takaisinostosta sekä tuhansien dollarien korvauksista saivat myös eurooppalaiset toivomaan yhtä avokätistä kohtelua.
Müller kuitenkin palautti eurooppalaiset maanpinnalle ilmoittamalla, että vastaavanlaisia korvauksia ei kannata toivoa. USA:n erilaisen lainsäädännön vuoksi valmistajalla ei ole rapakon takana muuta mahdollisuutta kuin jakaa tuntuvia korvauksia, mutta Euroopassa tällaista pakkoa ei ole.
– Ei tarvitse olla matemaatikko tajutakseen, että mielivaltaisen suuret korvaukset olisivat liikaa Volkswagenille, Müller kertoi Welt am Sonntag -sanomalehdelle.
Tällä hetkellä päästöskandaalin rahallisiksi kustannuksiksi on arvioitu yli 35 miljardia euroa.
Valo tunnelin päässä paloi vain hetken
Elokuussa takaisinkutsut olivat edenneet toiseen vaiheeseensa.
Saksan viranomaiset hyväksyivät Volkswagenin ehdotuksen 1,2-litraisella EA 189 -dieselmoottorilla varustettujen autojen korjaamiseksi.
Kolmannessa, myöhemmin alkavassa vaiheessa korjauskutsun saavat 1,6-litraisella EA 189 -dieselmoottoreilla varustetut autot.
Elokuun lopulla yhdysvaltalaiset automyyjät ja Volkswagen pääsivät yhteisymmärrykseen korvauksista. Volkswagenin ilmoitettiin maksavan 1,1 miljardia euroa yhteensä 652:lle autoliikkelle, jotka kokivat taloudellista vahinkoa päästöskandaalin vuoksi. Suoran rahallisen korvauksen lisäksi VW ostaa takaisin jälleenmyyjien varastoissa makaavia autoja.
Samoihin aikoihin heräsi myös epäilyksiä, että Saksan viranomaiset olisivat tienneet jo pitkään alan keplottelusta. Süddeutsche Zeitungin mukaan myös Volkswagenin päästöhuijaus oli maan hallituksen ja viranomaisten tiedossa.
Asiantuntijoiden mukaan Saksan viranomaiset eivät ole puuttuneet päästöhuijauksiin, koska etenkin ajoneuvoja tarkastavalla virastolla on hyvin läheiset suhteet maan autoteollisuuteen.
Missä mennään nyt?
Syyskuu ei tuonut helpotusta Euroopan suurimman autovalmistajan ahdinkoon.
Die Weltin raportti kertoi Volkswagenin rikkoneen EU:n kuluttajalakeja 20 maassa, mutta valmistaja kiisti väitteet jyrkästi.
Kerroimme myös ensimmäisestä yksityishenkilöstä, joka on asetettu syytteeseen päästöskandaalin vuoksi. 62-vuotias James Liang tunnusti avustaneensa saksalaisvalmistajaa kiertämään USA:n päästömääräyksiä. Häntä odottaa jopa viiden vuoden vankeustuomio ja 250 000 dollarin sakot.
MTV Autojen lukija myös lähetti kuvan maahantuojalta saamastaan "hyvityspaketista", joka ei ole millään tavalla verrannollinen Yhdysvalloissa maksettaviin korvauksiin.
Saksan liikenneviranomaiset ovat hyväksyneet Volkswagenin korjausehdotuksen 5,1 miljoonan auton osalta. Näistä autoista on tähän mennessä korjattu kymmenisen prosenttia. Volkswagenin mukaan suurin osa 8,5 miljoonasta eurooppalaisesta, korjausta vaativasta autosta saadaan korjattua tämän vuoden puolella.