Volkswagen-kohu ei vielä toistaiseksi aiheuta toimia Suomessa, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Pallo on nyt Saksassa, josta odotetaan lisätietoja, rikkovatko joidenkin Volkswagenin automallien päästöt eurooppalaisen tyyppihyväksynnän vaatimia raja-arvoja.
– Sitten kun siellä asia selviää, ryhdymme tarvittaessa toimenpiteisiin. Nyt ollaan vielä odottavalla kannalla, sanoo Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.
Myöskään suomalaisten autonomistajien ei hänen mukaansa tarvitse vielä ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin.
Jos ilmenee, että Volkswagenin huijausskandaali koskee myös Suomessa myytyjä autoja, maahantuojat voivat joutua kutsumaan autoja korjattaviksi. Trafi on silloin vastuuviranomainen, joka valvoo, että korjaukset tulevat tehtyä.
Pallaspuro huomauttaa vyyhdin lähteneen liikkeelle Yhdysvalloista, jossa on erilaiset mittaustavat ja hyväksyntämenettelyt kuin Euroopassa.
– Se, että sääntöjä siellä on mahdollisesti rikottu, ei suoraan tarkoita, että niitä olisi rikottu myös Euroopassa, hän sanoi.
Saksan viranomaiset selvittävät nyt, onko yhtiö käyttänyt huijausjärjestelmäänsä myös Euroopassa.
Välttämättä siihen ei ole ollut tarvetta, sillä Yhdysvalloissa dieselmoottorien päästörajat ovat olleet tiukempia.
Volkswagen-konserniin kuuluu myös muita Suomessa myytäviä automerkkejä, muun muassa Skoda.
Suomen autoverotukseen Volkswagen-kohu ei vaikuta, sillä paljastunut huijaus koski vain typen oksidien päästöjä. Suomen autoverotuksen pohjana ovat hiilidioksidipäästöt.