Volkswagen yrittää tehdä päästökohun laannuttua massiivisen ryhtiliikkeen, joka mullistaa koko autoalaa.
Volkswagen-konsernin pääjohtaja Matthias Müller esitti uuden "Yhdessä – Strategia 2025"-vision yli 3 000 osakkeenomistajalle yhtiökokouksessa Hannoverissa, Saksassa.
Samalla hän vakuutti, että konserni investoi tulevina vuosina useita miljardeja ennennäkemättömällä tavalla autoalan sähköistämishankkeisiin, kuten myös autonomiseen ajamiseen, digitalisaatioon ja liikkumispalveluihin.
– Me jatkamme myös intensiivisesti diesel- ja bensiinimoottoreiden parantamista ympäristöystävällisempään suuntaan, Müller sanoi.
Hän ilmoitti myös toisesta merkittävästä uudistuksesta liittyen polttomoottoreihin.
– Varustamme konsernin uudet TSI- ja TFSI-bensiinimoottorit pienhiukkassuodattimilla. Suodattimien asennus alkaa uusien Volkswagen Tiguan- ja Audi A5-mallien 1,4 TSI -moottoreista kesäkuussa 2017. Tämä toimenpide vähentää pienhiukkasten päästöjä jopa 90 prosenttia. Jopa seitsemän miljoonaa Volkswagen-konsernin autoa tulee olemaan varustettu tällä teknologialla vuoteen 2022 mennessä.
Päästöhuijaus-autojen korjaaminen etenee
Dieselautojen takaisinkutsukampanja etenee vauhdilla: Saksan tyyppihyväksyntäviranomainen KBA on antanut hyväksynnän jo yli 3,7 miljoonalle autolle
– KBA on äskettäin antanut hyväksynnän noin miljoonalle autolle – sisältäen pääosin Golf-malleja. Tämä tarkoittaa, että hyväksyntä korjaustoimenpiteelle on saatu jo yli 3,7 miljoonalle autolle, sisältäen muun muassa seuraavat mallit: Volkswagen Passat, Tiguan ja Caddy, kaikki Golf-malliversiot, sekä Audi A3, A4, A5, A6 ja Q5, Volkswagen-konsernin tiedotteessa kerrotaan.
– Odotamme takaisinkutsukampanjan nyt saavan lisää vauhtia. Useita kymmeniä tuhansia autonomistajia lähestytään tulevina viikkoina takaisinkutsukirjeillä ja heitä pyydetään varaamaan aika valtuutettuun merkkihuoltoon, Matthias Müller kommentoi.
Hän sanoi myös, että yrityksen "tärkein valuutta" on uskottavuus ja luottamus konsernin merkkeihin, tuotteisiin ja "Volkswageniin kokonaisuutena" lisäten, että kaikessa on kyse luottamuksen takaisin saamisesta, jonka dieseltapauksen johdosta menetettiin.
– Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että olemme haudanneet tavoitteemme, päinvastoin. Me emme aio tehdä tätä helpoksi kilpailijoille.
Müller viittasi VAG-konsernin aikomukseen lanseerata noin 60 uutta innovaatiota vuonna 2016.
Innovaatioiden piiriin kuuluvatuudet automallit, kuten uudet Volkswagen Tiguan, Audi Q2, SEAT Ateca ja Porsche Panamera.
Müller sanoi myös, että vuonna 2016 kiinnitetään erityisen suurta huomiota kustannuksiin.
– On kuitenkin selvää, että myös huonoina aikoina pidämme kiinni sosiaalisesta vastuusta työntekijöitämme kohtaan. Tämä erottaa Volkswagen-konsernin monista muista yrityksistä. Ja niin tulee olemaan myös tulevaisuudessa.
Vallankumouksellinen muutos?
Müller kutsui vuotta 2016 yrityksen siirtymävuodeksi.
– Toisaalta, se tulee olemaan myös vuosi, jolloin mukaudumme käynnissä olevaan muutokseen. Muokkaamme konsernille uuden, paremman perustan tulevaisuutta varten.
Müller kertoi osakkeenomistajille, että konsernin uusi strategia näyttää tietä muutokselle, jolla konserni muuntautuu yhdestä maailman parhaasta autovalmistajasta yhdeksi maailman johtavaksi kestävän liikkumisen tarjoajaksi.
– Olemme aloittaneet Volkswagen-konsernin historian suurimman muutosprosessin.
Strategia 2025 sisältää myös ennen kokemattoman suuren sähköistämishankkeen, vaikka perinteinen polttomoottori pysyy tärkeässä roolissa.
– Ne tulevat olemaan osa yritystä vielä jonkin aikaa ja laskemme, että niiden osuus tulee olemaan noin kaksi kolmasosaa uusien autojen volyymistä vuonna 2030. Se myös tarkoittaa, että kolmannes tulee olemaan sähkömoottorilla varustettuja autoja. Olemme päättäneet tehdä sähköisestä liikkumisesta Volkswagenin uuden tunnusmerkin.
Volkswagen-konserni aikoo lanseerata yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.
– Odotamme, että tuolloin myymme noin 2-3 miljoonaa täyssähköautoa vuodessa. Tämä tarkoittaa merkittävää osuutta – arviolta 25 prosenttia – meidän koko myyntivolyymistamme. Asetamme tavoitteemme sen mukaisesti ja käynnistämme usean miljardin euron investointiprojektin, Müller ilmoitti.
– Mitä tulee polttokennojen kehittämiseen, aiomme pysyä myös siinä mukana.
Autonominen autoilu avaintekijänä
– Autonominen ajaminen on myös yksi avainasioista toimintaympäristön muutoksessa. Pyrkimys on palvella kaikkia merkityksellisiä segmenttejä tarjoamalla autonomisen ajamisen konseptit niin yksityiseen liikenteeseen kuin ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen suurissa kaupungeissa, Volkswagenin tiedotteessa sanotaan.
– Konsernin täysin autonomiset autot tulevat markkinoille jo seuraavan vuosikymmenen alkupuolella. Samanlainen tavoite on toisessa hankkeessa: akkuteknologian muodostaminen yhdeksi konsernin kilpailueduista. Tämä teknologia on yksi sähköisen liikenteen avaintekijöistä. Me tarvitsemme 150 gigawattituntia akkukapasiteettia vuoteen 2025 mennessä jo pelkästään omaan sähköautokantaamme – tämä on siis massiivinen hankintavolyymi.
VAG:n komponenttiliiketoiminta työllistää tällä hetkellä noin 67 000 ihmistä 26 eri toimipisteessä viidessä maanosassa ja toimittaa osia usealle merkille.
– Olemme päättäneet uudelleen järjestellä ja yhdistää näitä toimintoja koko konsernissa. Tämä antaa komponenttiliiketoiminnalle suuremman liiketoiminnallisen vapauden, Müller perusteli.
Uudenlaisia liikkumispalveluja
Volkswagenin uusi strategia sisältää uuden liikkumispalveluliiketoiminnan perustamisen.
– Investoimalla Gett:iin, olemme ottaneet ensimmäisen tärkeän askeleen. Tämä strateginen kumppanuus yrityksen kanssa, jolla on jo yli 50 miljoonaa käyttäjää nopeasti kasvavassa liikkumispalveluja tarjoavassa markkinassa, on liiketoiminnan kasvattamisen ydin. Tulevina vuosina me liitämme tähän muita palveluita kuten robottitaksit, autonjakaminen tai tarpeeseen perustuvat kuljetukset. Konserni tähtää usean miljardin euron myyntiin tällä nopeasti kehittyvällä markkinalla vuoteen 2025 mennessä, Müller visioi.
Päästökohusta oppia
Päästömittaukset arvioidaan jatkossa myös kolmannen ulkopuolisen osapuolen toimesta
Pääjohtaja Müller kertoi osakkeenomistajille, että menneisyydestä otetaan opiksi.
– Olemme päättäneet, että tulevaisuudessa konsernin päästömittaukset arvioidaan jatkossa myös kolmannen, ulkopuolisen, osapuolen toimesta. Todelliseen ajotilanteeseen perustuvat satunnaiset päästötestit maantieajossa otetaan myös käyttöön. Uskon vakaasti, että teollisuutemme tarvitsee enemmän läpinäkyvyyttä, rohkeutta ja avoimuutta tässä asiassa. Ja siksi tuemme myös poliittisia aloitteita tällä alueella.