Tässä pelissä Volkswagenilla riittää petrattavaa, mikäli se aikoo oikeasti haastaa Teslan

1:18img
Miksi Tesla porskuttaa, vaikka monella muulla autovalmistajalla on historiallisen kokoluokan haasteita?
Julkaistu 15.07.2022 06:28

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Volkswagenilla on yhdessä asiassa vielä paljon kirittävää, jos se aikoo haastaa Teslan valta-aseman. Se tietää tämän myös itse.

Vauhdilla sähköistyvän Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess on todennut, että Volkswagenin on mahdollista nousta haastamaan Tesla vain, jos se onnistuu parantamaan ohjelmistopeliään.

Kesäkuussa Diess totesi Volkswagenin voivan ohittaa Teslan sähköautojen tuotantoluvuissa vuonna jo 2025, jos kaikki menee tavoitteiden mukaisesti. Hänen mukaansa Tesla joutuu investointikierteeseen, joka ”imee mehut” yhtiön toimitusjohtaja Elon Muskista.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan autojätin ohjelmistokehityksestä vastaava yksikkö on kuitenkin kulkenut vastoinkäymisestä toiseen. Kehitystyötä ovat uutistoimiston mukaan vaivanneet sisäiset taistelut sekä automallien viivästymiset. Uuden yksikön ensimmäinen tuotoskin julkaistiin kaksi vuotta sitten vajain ominaisuuksin.

Lue myös: Ei, Tesla ei ole luopunut kruunustaan – mediat unohtivat kertoa olennaisen yksityiskohdan uudesta "suurimmasta sähköautovalmistajasta"

Yhtiön tavoitteena on saada aikaan helposti sen tuotemerkeille skaalautuva käyttöjärjestelmä, jota voidaan päivittää langattomasti. Teslalla on vahva etumatka tällä saralla.

Saksalaismedioiden mukaan Volkswagenin hallintoneuvostokin on huolissaan yksiköstä ja aikomassa puuttua sen toimintaan.

Bloombergin haastattelema Volkswagenin ohjelmistoyksikön toimitusjohtaja Dirk Hilgenberg kertoo yhtiön kaavaileman mallin muistuttavan Teslaa, mutta menevän askeleen pidemmälle muun muassa korkean integraation ja laskentatehon osalta.

– Meillä on ajoneuvoja perustasosta luksus-Bentleyyn, joissa on tietysti hyvin erilaiset ohjelmisto- ja laitteistotarpeet, Hilgenberg perustelee.

Kehitteillä ohjelmistokehityksen tuotosten kaupallistaminen

Hilgenberg näkee ohjelmistokehityksen kyljessä uudenlaisia liiketoimintamalleja. Tekoälyn avustaessa kuljettajaa, syntyy mahdollisuus viettää aikaa ajoneuvossa esimerkiksi rentoutuen tai työskennellen.

– Tässä on mahdollisuus ansaita rahaa, jos tarjoaa palveluja näihin tilanteisiin, Hilgenberg sanoo Bloombergille.

Käytännössä Volkswagen kaavailee siis tuotteistavansa sähköautoissa käytetyn ohjelmistoalustan. Yhtiö voisi tarjota teknologiayhtiöille mahdollisuuden integroida niiden palvelut autoihin. Autossa voisi esimerkiksi osallistua videokonferenssiin tai katsoa suoratoistopalveluita.

Lue myös: Onko aika ajanut katumaastureiden ohi? Tällaista tyyliä on tarjolla seuraavaksi

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot