Tässä pelissä Volkswagenilla riittää petrattavaa, mikäli se aikoo oikeasti haastaa Teslan
Volkswagenilla on yhdessä asiassa vielä paljon kirittävää, jos se aikoo haastaa Teslan valta-aseman. Se tietää tämän myös itse.
Vauhdilla sähköistyvän Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess on todennut, että Volkswagenin on mahdollista nousta haastamaan Tesla vain, jos se onnistuu parantamaan ohjelmistopeliään.
Kesäkuussa Diess totesi Volkswagenin voivan ohittaa Teslan sähköautojen tuotantoluvuissa vuonna jo 2025, jos kaikki menee tavoitteiden mukaisesti. Hänen mukaansa Tesla joutuu investointikierteeseen, joka ”imee mehut” yhtiön toimitusjohtaja Elon Muskista.
Uutistoimisto Bloombergin mukaan autojätin ohjelmistokehityksestä vastaava yksikkö on kuitenkin kulkenut vastoinkäymisestä toiseen. Kehitystyötä ovat uutistoimiston mukaan vaivanneet sisäiset taistelut sekä automallien viivästymiset. Uuden yksikön ensimmäinen tuotoskin julkaistiin kaksi vuotta sitten vajain ominaisuuksin.
Yhtiön tavoitteena on saada aikaan helposti sen tuotemerkeille skaalautuva käyttöjärjestelmä, jota voidaan päivittää langattomasti. Teslalla on vahva etumatka tällä saralla.
Saksalaismedioiden mukaan Volkswagenin hallintoneuvostokin on huolissaan yksiköstä ja aikomassa puuttua sen toimintaan.
Bloombergin haastattelema Volkswagenin ohjelmistoyksikön toimitusjohtaja Dirk Hilgenberg kertoo yhtiön kaavaileman mallin muistuttavan Teslaa, mutta menevän askeleen pidemmälle muun muassa korkean integraation ja laskentatehon osalta.
– Meillä on ajoneuvoja perustasosta luksus-Bentleyyn, joissa on tietysti hyvin erilaiset ohjelmisto- ja laitteistotarpeet, Hilgenberg perustelee.
Kehitteillä ohjelmistokehityksen tuotosten kaupallistaminen
Hilgenberg näkee ohjelmistokehityksen kyljessä uudenlaisia liiketoimintamalleja. Tekoälyn avustaessa kuljettajaa, syntyy mahdollisuus viettää aikaa ajoneuvossa esimerkiksi rentoutuen tai työskennellen.
– Tässä on mahdollisuus ansaita rahaa, jos tarjoaa palveluja näihin tilanteisiin, Hilgenberg sanoo Bloombergille.
Käytännössä Volkswagen kaavailee siis tuotteistavansa sähköautoissa käytetyn ohjelmistoalustan. Yhtiö voisi tarjota teknologiayhtiöille mahdollisuuden integroida niiden palvelut autoihin. Autossa voisi esimerkiksi osallistua videokonferenssiin tai katsoa suoratoistopalveluita.
Uusimmat
-
15:52
Olkiluoto 3:n sähköntuotanto jatkuu
-
15:52
Toyotan pelisuunnitelma paljastui? "Odotan Jari-Matilta viestiä"
-
15:49
Suora lähetys kello 16: Oppositio haastaa hallitusta kyselytunnilla
-
15:47
MTV:n tiedot: Hallituksen vääntö nikotiinipusseista ja mauista jatkuu – ministerit hyppäämässä kehiin
-
15:47
Ensitreffit alttarilla -Venlan pitkäaikainen unelma käy toteen – paljasti loppuvuoden suunnitelmansa
-
15:33
SM-liigalle uusi rahasampo? Vastavalittu puheenjohtaja: "Ehdottoman tärkeä buusti"
-
15:29
Rakennuspalo Rovaniemen juna-aseman lähellä – vaaratiedote annettu
-
15:14
Puu kaatui ja sai öljysäiliön tulvimaan, kuplahalli romahti lumen painosta – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
15:02
Nämä rohkeat naiset uhmasivat Jari-myrskyä – video näyttää hyytävän juoksun talviuimaan
-
14:58
Seurasaari pelastuu muun kulttuurin kustannuksella? Museovirasto saa hallitukselta lisämiljoonan
-
14:54
Pyjamassa liikkunut F1-kuski joutui tunneiksi kuulusteluihin
-
14:52
Venäjältä mannertenvälinen ohjus Ukrainaan? Asiantuntija: Kyse olisi ennen kaikkea viestistä
-
14:48
Suojelupoliisin yt-neuvottelut ohi – yllätystulos
-
14:41
Kansainvälinen rikostuomioistuin antanut pidätysmääräyksen Netanjahusta
-
14:40
Poliisilta uutta tietoa Kiuruveden ammuskelusta – epäilty kuoli
-
14:34
Janne Saarinen joutui vakavaan onnettomuuteen kelkkaharjoituksissa
-
14:28
Karri Kiveltä palopuhe SM-liigan uudelle johdolle – näitä uudistuksia sarja kaipaa: "Ei voi koko ajan miettiä, tuleeko jollekin paha mieli"
-
14:20
"Heräsin ruumishuoneelta" – Salkkarit-häät ovat päättyneet traagisesti
-
14:03
Suomi eroaa Barentsin neuvostosta
-
14:02
Hannan helppo kanakastike kannattaa testata: "Niin älyttömän hyvää"
-
Lataa lisää