Amerikkalaisjulkaisun mukaan Volkswagen haluaa tuoda markkinoille täyssähköisen maastoauton ja antaa sille nimen, joka tunnetaan hyvin Atlantin tuolla puolen.
Maatalouskoneiden lisäksi myös autoja valmistanut amerikkalainen International Harvester esitteli 60 vuotta sitten Scout-nimisen maastoauton, mutta yhtiö lopetti toimintansa 1980-luvulla, eikä Scout-nimeäkään ole sittemmin nähty Yhdysvaltain-markkinoilla.
Amerikan Volkswagenin operatiivinen johtaja Johan De Nysschen kuitenkin paljasti taannoisessa tiedotustilaisuudessa, että nyt Scout-nimi on päätynyt saksalaiskonsernin tavaramerkkisalkkuun yrityskauppojen myötä.
Volkswagenin tytäryhtiö Traton, jonka omistuksessa on sellaisia kuorma-autobrändejä kuin Scania ja MAN, hankki kesällä kaikki yhdysvaltalaisen Navistar International -yhtiön osakkeet 3,7 miljardin dollarin hintaan.
Lue myös: Saksalaisvalmistaja rekisteröi kolme aivan uutta mallinimeä – tällaisia autoja niiden takaa saattaa paljastua
Navistar rakentui edesmenneen International Harvesterin raunioille 1980-luvun puolivälissä, ja Scout-tavaramerkki on ollut sittemmin sen hallussa, mutta yrityskaupan myötä se on nyt siirtynyt Volkswagenille.
Muun muassa Jeepin kanssa kilpaillutta IH Scoutia valmistettiin vuosina 1961–1980. Autosta oli tarjolla lukuisia erilaisia variaatioita, kuten avolavaversio sekä rättikattoinen malli.
Nähdäänkö markkinoilla Volkswagen Scout vai tuleeko Scoutista oma sähkömaasturibrändinsä?
Yhdysvaltalaisen Motor Trendin mukaan rapakontakaisen Volkkarin neuvotteluhuoneissa on jo käyty keskusteluja Scout-nimen henkiinherättämisestä. Motor Trend kertoo De Nysschenin maalailleen ajatusta noin 40 000 dollarin hintaluokkaan asettuvasta sähkömaasturista.
Yhden huhun mukaan saksalaisyhtiö haluaisi tehdä Scoutista Volkswagenista erillisen maastoautobrändin, kuten Ford on tehnyt Bronco-maasturinsa kanssa, mutta tämä idea ammuttiin alas.
– Ajatus Scout-nimen käyttämisestä kokonaan uuden malliston nimenä on täysin spekulatiivinen, eikä meillä ole tällä hetkellä mitään sellaisia suunnitelmia, todellisia tai kuvitteellisia, De Nysschen totesi.
Nähtäväksi jää, mitä Volkswagen aikoo Scout-nimellä tehdä. Kuten myös se, saapuuko mitään Scout-nimistä ajoneuvoa koskaan Eurooppaan, vai jääkö mahdollinen tuleva auto kilpailemaan vain amerikkalaisten ostajien rahoista.
Lue myös: Supra ja Eclipse vasta alkua – nämä 10 legendaarista mallinimeä tekevät paluun automarkkinoille
Lähde: Motor Trend