Pihakirppis peruttu: Volkswagen ei luovukaan ikonisista brändeistään – toimitusjohtajalla hallituksen luottamus

1:34img
Tällainen on Volkswagenin ensimmäinen täysiverinen sähköauto ID.3.
Julkaistu 16.12.2020 17:55

Ville Järveläinen

Volkswagenin sisällä on kuohunut viime aikoina, mutta Automotive News Europen mukaan tilanne on nyt rauhoitettu.

Volkswagen-konserni aikoo pitää kiinni Lamborghinista ja sen alla olevasta Ducatista, vaikka kummankin myynti on ollut pöydällä. Täyssähköiseen tulevaisuuteensa valmistautuva Bentley puolestaan siirretään konsernin sisällä Audin alle.

– Volkswagenin on muunnuttava arvokkaiden brändien ja kiehtovien polttomoottorituotteiden keräilijästä digitaaliseksi, miljoonia liikkumisvälineitä operoivaksi maailmanlaajuiseksi toimijaksi, konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess maalaili syyskuussa.

Sähköautoihin kymmeniä miljardeja euroja syytävä saksalaisjätti olisi tienannut sievoisen summan myymällä sen ydintoiminnan ulkopuolella olevan superautobrändi Lamborghinin ja moottoripyörävalmistaja Ducatin, mutta konsernin johto on päättänyt pitää ikoniset brändit itsellään.

LUE MYÖS: Kuin painaisi rahaa itselleen: Lamborghini kaksinkertaisti myyntinsä kahdessa vuodessa – taustalla käänteentekevä bisnespäätös

Nähtäväksi jää, miten bensa-ahmatteina tunnetut Lamborghinit sopivat sähköautoja syleilevän Volkswagenin imagoon tulevaisuudessa.

Neuvottelut Bugatti-brändin myymisestä kroatialaiselle Rimacille ovat tiettävästi edelleen käynnissä.

Valtataistelu toistaiseksi ohi: Diess jatkaa

Diess sai aiemmin tällä viikolla yhtiön hallitukselta täyden tuen työlleen, vaikka osa osakkeenomistajista onkin viime aikoina kyseenalaistanut Diessin sopivuuden tehtävään. Diessin takana on arviolta noin 80 prosenttia osakkeenomistajista.

Volkswagenin aggressiivinen sähköautostrategia on närästänyt myös saksalaisia ammattiliittoja, sillä säästöjä on haettu muun muassa tuotantokustannuksia alentamalla.

Kymmenien miljardien eurojen sähköautohanketta Volkswagenin ruorissa ohjannut Diess, 62, aloitti tehtävässään vuonna 2018.

Bentley muuttuu sähköbrändiksi

Luksusautobrändi Bentley on muuttumassa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä täysin sähköiseksi brändiksi. 

"Synergiaetujen saavuttamiseksi" Bentley tullaan liittämään osaksi Audia 1. maaliskuuta 2021. Muutoksen tarkoituksena on ruokkia kummankin brändin sähköistymistä.

Bentley tulee jatkossa hyödyntämään nykyistä enemmän Audin teknologiaa.

LUE MYÖS: Volkswagen ei todennäköisesti saavuta ajoissa EU:n päästömääräyksiä – uhkana jopa satojen miljoonien sakot

Lähteet: Automotive News Europe, Autoblog

Tuoreimmat aiheesta

Autot