VW:n skandaali paisuu yhä – autoja peukaloitu myös Euroopassa

Autojätti Volkswagen on peukaloinut autojensa päästöjä myös Euroopassa, eikä ainoastaan Yhdysvalloissa, kertoi Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt torstaina.  

Dobrindtin mukaan yhtiö on manipuloinut 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita.

Ministerin tiedossa ei vielä ollut, kuinka monta peukaloidulla moottorilla varustettua autoa on myyty Euroopassa.  

Päästöskandaali puhkesi viime viikolla, kun Yhdysvalloissa huomattiin Volkswagenin asentaneen dieselmoottoreiden ohjausjärjestelmään ohjelman, joka rajoitti testitilanteessa päästöt sallittuihin rajoihin.  

Tavallisessa ajossa ohjelma kytkeytyi pois päältä. Seurauksena oli, että typen oksidien päästöt saattoivat olla jopa nelikymmenkertaisia sallittuun verrattuna.  

Saksan viranomaiset aikovatkin tehdä pistokokeita myös muiden autonvalmistajien malleihin. EU-komissio haluaa puolestaan, että kaikki jäsenmaat tutkivat, kuinka montaa autoa peukalointi koskee.  

Bemarissa hirmupäästöt  

BMW joutui jo torstaina epäilyksen alle. Osa saksalaisen BMW:n valmistamista dieselautoista ylittää EU:n typpioksidin päästörajat jopa 11-kertaisesti, kirjoitti Auto Bild -lehti.  

Lehden mukaan testeissä on ilmennyt, että ongelma koskee kaksilitraisilla dieselmoottoreilla varustettuja X3 xDrive -katumaastureita. Testit on suorittanut liikennepäästöjä tutkiva ICCT-järjestö, joka viime perjantaina paljasti Volkswagenin päästömanipuloinnin.  

BMW:tä koskeva uutinen syöksi yhtiön pörssikurssin lähes 10 prosentin laskuun.  

BMW kiisti jyrkästi syytökset. Baijerilaisyhtiön mukaan ei ole eroa, onko auto testissä vai liikenteessä. BMW:llä ei ole myöskään tietoa Auto Bildin mainitseman testin yksityiskohdista. 

Mercedes-Benzejä valmistava Daimler kertoi, ettei se ole manipuloinut dieselmoottoreidensa päästöjä.  

Uhkaa koko Saksan taloutta  

Saksassa pelätään, että päästöskandaali uhkaa jo koko maan talouskehitystä.

– Yhtäkkiä Volkswagenista on tullut suurempi riski Saksan taloudelle kuin Kreikan velkakriisi, arvioi hollantilaisen finanssikonsernin ING:n pääekonomisti Carsten Brzeski.  

Autoteollisuuden osuus Saksan bruttokansantuotteesta oli viime vuonna 14 prosenttia.

Joka seitsemäs saksalaisista työskentelee autoteollisuudessa suoraan tai välillisesti. Autojen osuus Saksan viennistä oli viime vuonna lähes viidennes.  

– Jos Volkswagenin myynti romahtaa Yhdysvalloissa lähikuukausina, sillä ei olisi vaikutusta vain yhtiöön vaan Saksan talouteen kokonaisuudessaan, Brzeski lisää.   

Autonvalmistajien ohella skandaali uhkaa myös autojen osia valmistavia yhtiöitä. Bosch, Continental ja ZF Friedrichshafen kuuluvat alan suurimpiin yrityksiin maailmassa. 

Autoteollisuudella on lisäksi valtava määrä pieniä ja keskisuuria yrityksiä alihankkijoinaan.  

VW-konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn joutui eroamaan keskiviikkona skandaalin vuoksi.  

Saksalaiset autoliikkeet ja kuluttajajärjestöt vaativat torstaina Volkswagenilta nopeita toimia, jotta luottamus yhtiöön palautuisi.  

Lue myös:

    Uusimmat