Autonvalmistaja Volkswagenin hallintoneuvosto on kokoontunut kriisikokoukseen yhtiötä ravistelevan päästöskandaalin takia. Volkswagenin päämajassa Saksan Wolfsburgissa järjestettävän kokouksen odotetaan kestävän tunteja.
Tänään umpeutuu Saksan viranomaisten asettama takaraja, johon mennessä Volkswagenin pitää esitellä suunnitelma siitä, miten ja millä aikataululla päästömanipuloidut autot korjataan. Ei ole tiedossa, aiotaanko suunnitelmasta kertoa tänään julkisuuteen.
Saksalaislehti Frankfurter Allgemeine Zeitungin haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller lupasi, että Volkswagen vetää takaisin ja korjaa kaikki autot ensi vuoden aikana. Müllerin mukaan useimmat autot saadaan korjattua pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Osaan kuitenkin täytyy vaihtaa katalysaattori tai muita osia.
Lehden mukaan päästöhuijaus koskisi 9,5:tä miljoonaa autoa aiemmin puhutun 11 miljoonan sijaan. Müller ei vahvistanut tietoa suoraan.
- Toivottavasti niitä on vähemmän, mutta liian monta niitä on joka tapauksessa, hän sanoi.
Uutistoimisto Reutersin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan yhtiölle koituva kustannus voi vaihdella roimasti sen mukaan, miten suuria korjauksia autolle pitää tehdä. Halvimmillaan yhden auton korjaus voi maksaa 100 euroa, mutta kalleimmillaan jopa 10000 euroa.
Suomen aikatauluista ei tietoa
Päästöskandaalin vaikutuksista Suomessa ei ole tarkkaa tietoa, ennen kuin Volkswagen paljastaa suunnitelmansa. Suomessa on tällä tietoa noin 64000 diesel-autoa, joissa on päästömanipuloitu moottori.
- Asia on sen verran tuore, että meillä ei Suomessa ole tietoa aikatauluista tai muista asioista. Olemme jatkuvasti yhteydessä päämieheemme Saksassa ja kun sieltä saadaan tietoa näistä ratkaisuista, informoimme asiakkaitamme, kertoo useita Volkswagen-konsernin merkkejä maahantuovan VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.
Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi odottaa Saksan viranomaisilta lisätietoja takaisinvedosta.
- Volkswagen antaa korjausehdotuksensa tyyppihyväksyntäviranomaiselle, joka tässä on Saksan hyväksyntäviranomainen KBA. Se hyväksyy suunnitelman, ja sen pohjalta sitten kerrotaan, miten takaisinvetokampanja toteutetaan ja missä aikataulussa, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro Trafista.
"Johto ei mukana huijauksessa"
Volkswagenilla on kovat paineet selvittää, ketkä kaikki yhtiössä tiesivät päästöjä vääristelevästä ohjelmistosta. Frankfurter Allgemeine Zeitungin haastattelussa toimitusjohtaja Müller sanoi uskovansa, että huijauksessa oli mukana vain muutamia yhtiön työntekijöitä.
-Neljä ihmistä on hyllytetty, heidän joukossaan kolme vastaavaa johtajaa Volkswagenin moottoreiden kehityspuolen eri tasoilta, Müller sanoi.
Saksalaismedian mukaan yksi hyllytetyistä on Audin kehityspäällikkö Ulrich Hackenberg. Volkswagen ei ole vahvistanut tietoa.
Müller ei usko, että hänen edeltäjänsä Martin Winterkorn tai tämän johtoryhmän jäsenet olisivat tienneet huijauksesta.
- Luuletteko todella, että pääjohtajalla olisi aikaa huolehtia moottoriohjelmistojen yksityiskohdista, Müller sanoi.
Winterkorn joutui väistymään Volkswagenin johdosta skandaalin paljastuttua.