Tuttu valmistaja perusti uuden automerkin: "Olen johdossa" – ensimmäisten mallien nimet ovat 5, 6 ja 7

2:25img
Hyundain viime vuonna esittelemä Prophecy-konseptiauto saapuu markkinoille Ioniq 6 -nimisenä sähköautona vuonna 2022.
Julkaistu 10.08.2020 11:15

Ville Järveläinen

Sen lisäksi, että Ioniq on Hyundain hybridi- ja sähköautomalli, on se nyt myös korealaisvalmistajan sisarbrändi. Vastaavaa brändikikkailua ovat harrastaneet myös eurooppalaiset valmistajat.

Korealainen Hyundai tuo markkinoille kolme täysin uutta sähköautoa seuraavan neljän vuoden aikana. Autot eivät pohjaudu olemassaoleviin tuotteisiin, eivätkä ne myöskään kanna nimeä Hyundai, vaan Ioniq. Tai IONIQ, kuten valmistaja itse sen haluaa tyylitellä.

Hyundai on päättänyt iskeä pelkästään sähköautoina markkinoille saapuvat mallinsa uuden brändin alle ja napannut merkille nimen suoraan sen omasta salkusta Seatin Cupran, Citroenin DS:n ja Volvon Polestarin tapaan. Ioniq on nimittäin Hyundain vuodesta 2016 valmistama automalli, joka on ollut tarjolla sekä täyssähköisenä että kahtena hybridinä; perinteisenä sekä ladattavana.

Uudet Ioniqit hyödyntävät Hyundain E-GMP-alustaratkaisua.

Lue myös: Et taatusti tiennyt, mitä Hyundain logo symboloi – tämän kuvan nähtyäsi mikään ei ole enää entisellään

Kolme mallia neljässä vuodessa

Hyundai, tai siis Ioniq, tulee esittelemään ensimmäisen autonsa vuoden 2021 alussa. Peli avataan Ioniq 5 -katumaasturilla, mutta jo vuonna 2022 mallisto laajenee Ioniq 6 -sedanilla. Vuonna 2024 on luvassa Ioniq 7, joka on vitosta suurempi katumaasturi.

Ioniq 5 perustuu Hyundain 45-konseptiin, kun taas Ioniq 6 ottaa mallia Prophecy-konseptista, josta voit katsoa videon artikkelin yläpuolelta.

hyundai ioniq

Vähän esimakua tulevasta. Vasemmalla Ioniq 6, takana Ioniq 7 ja oikealla Ioniq 5.

Tavoitteet korkealla

Korealaisvalmistajan mukaan uusi Ioniq-brändi kuvastaa Hyundain pyrkimyksiä nousta maailman johtavaksi sähköautovalmistajaksi. Ioniqin sloganina on nokkela sanaleikki "I'm in charge", jonka suomennos säilyttää onnistuneesti kaksoismerkityksen.

Hyundai Motor Group, jonka sateenvarjon alta löytyvät myös Kia- sekä Genesis-brändit, tavoittelee 10 prosentin siivua maailman sähköautomarkkinoista vuoteen 2025 mennessä.

Lähde: Hyundai

Lue myös: Suomen markkinoille uusi automerkki – vaihdossa annettu jopa tuliterä Volvo: "Odotukset korkealla"

Tuoreimmat aiheesta

Autot