Volvo on nähnyt paljon vaivaa tehdäkseen autoistaan turvallisempia naisille – tätä et tiennyt piiskaniskuvammoista

4:11img
Näin Volvo kolaritestaa autojaan. Videolla kylmää kyytiä saa XC60.
Julkaistu 28.10.2020 06:28

Ville Järveläinen

Miesten ja naisten fysiologiset erot on otettava huomioon myös autojen suunnittelussa. Törmäystesteissä käytetyt nuket perustuvat tavallisesti keskivertomiehen fyysisiin ominaisuuksiin, mutta Volvo on omissa testeissään käyttänyt naispuolisia nukkeja jo neljännesvuosisadan.

Törmäystestinukkeja on tyypillisesti kehitetty keskivertomiesten fysiologisiin ominaisuuksiin perustuen. Niiden pituus, paino ja ruumiinrakenne ovat näin ollen olleet monesti hyvinkin kaukana keskivertonaisesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa otettiin käyttöön ensimmäiset "naispuoliset" törmäystestinuket vasta vuonna 2011.

Naisen kehon ominaisuuksia mukailevat törmäystestinuket ovatkin auttaneet Volvoa kehittämään autoja, jotka ovat aiempaa turvallisempia niin naisille kuin lapsillekin. Se on käyttänyt näitä nukkeja vuodesta 1995 lähtien omissa törmäystesteissään.

Ruotsalaisvalmistaja otti 2000-luvun alussa käyttöön myös "raskaana olevia" törmäystestinukkeja.

LUE MYÖS: Autovalmistaja on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien Volvojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissa

Esimerkiksi turvatyynyjen turvallisen laukeamisen kannalta on tärkeää huomioida myös muut kuin keskivertokuljettajat. Vain keskiarvoa tuijottamalla lopputulos voi olla hyvinkin vaarallinen vaikkapa lyhyemmille kuljettajille.

Piiskaniskuvammat yleisempiä naisilla

Volvon turvallisuuskeskuksen vanhempi asiantuntija professori Lotta Jakobsson kertoo The Driven haastattelussa, että auto on miehille ja naisille yhtä turvallinen, mikäli tyypillisimmät fysiologiset eroavaisuudet huomioidaan.

Naiset ovat Volvon mukaan esimerkiksi miehiä alttiimpia piiskaniskuvammoille, eli niskan retkahdusvammoille, jotka syntyvät useimmiten pään äkillisestä taaksetaivutuksesta liikenneonnettomuuden seurauksena. Esimerkiksi peräänajetussa autossa istuvan henkilön vartaloon kohdistuu suuri kiihtyvyys, jolloin pää, joka ei ole penkissä kiinni, retkahtaa voimakkaasti taaksepäin.

Tämän havainnon seurauksena Volvo muutti istuintensa pääntukien muotoilua 2000-luvun alussa, eikä se ole sen jälkeen havainnut enää eroa naisten ja miesten niskan retkahdusvammojen todennäköisyyksien välillä.

LUE MYÖS: Ruotsalaiset selvittivät, mikä on kaikkein turvallisin auto – eikä se muuten ole Volvo

Lähteet: The Drive, The Guardian

Tuoreimmat aiheesta

Autot