Suomessa rautateille saapuneet uudet veturit saattavat tehdä aiheettomia hätäjarrutuksia, koska tiedonsiirron järjestelmä on keskeneräinen.
VR:n mukaan uusia Vectron-vetureita käytetään siksi toistaiseksi vain tavarajunissa.
EU on määrännyt unionin rataliikenteen kulunvalvonnan järjestelmät uusittaviksi vastaamaan EU-standardia.
Testiajossa olevat Vectronit ovat Suomessa ensimmäinen osa ratakalustoa, jossa on EU:n vaatima järjestelmä. Muu ratakalusto ja rataverkko käyttävät vielä kansallista, vanhaa kulunvalvontaa.
VR:n liikennejohtaja Petri Auno kertoo STT:lle, että kulunvalvonnan muutos tuo yhtiölle isot kulut.
Juttua muokattu klo 14.43. Korjattu ensimmäistä lausetta, jossa virheellisesti kerrottiin, että keskenräisyys olisi vetureiden tiedonsiirtojärjestelmässä. Keskeneräinen on kuitenkin veturin ja rataliikenteen kulunvalvonnan välinen tiedonsiirtojärjestelmä.