Sunnuntaisen Singaporen GP:n ennakkolähetyksessä käytiin läpi 70-luvulla formula ykkösiä mullistanutta maaefektiä. MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen avasi aihetta tekniikkakulmassa.
Maaefektiautossa downforce eli alaspäin painava voima ei tule siivistä, vaan auton pohja muotoillaan uusiksi, jolloin auton alta kulkevat ilmavirtaukset painavat autoa rataa vasten. Ilmiötä havainnollistetaan yllä olevalla videolla Mario Andrettin Lotus-autolla.
- Tällä konstruktiolla päästäisiin siihen, että etusiiven merkitystä pystyttäisiin aika paljon vähentämään. Jos seuraisit toista autoa tällaisella autolla, niin se ei aliohjaisi niin paljon eli nähtäisiin varmasti tiukempaa taistoa tuolla radalla, Oikarinen selvittää.
F1:ssä ollaan mahdollisesti siirtymässä takaisin maaefektiautoihin. Varmaa päätöstä ei olla kuitenkaan vielä tehty.
Oikarinen näkee talleille paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita kyseisen teknologian viemisessä eteenpäin.
- Olisi minun mielestäni ihan hyvä suunta, koska se on paljon parempi tapa tuoda downforcea, kuin tehdä se etusiiven avulla, Oikarinen päättää.