Vuoden 2021 sääntömuutokset muuttavat F1-autojen ulkonäköä, mutta muutoksilla pyritään samalla myös merkittävään parannukseen kuskien välisessä taistelussa.
LUE MYÖS: Mercedeksen F1-sopimuksesta alkoi kohina – Toto Wolff kiistää huhut McLaren-yhteistyön taustalta
Nykyisin ilmavirta auton perässä voi vähentää downforcen eli aerodynaamisen pidon määrää puolella, mutta pienoismallin kanssa tehdyt tuulitunnelitestit osoittivat, että uudistusten myötä downforcea putoaisi vain kymmenyksellä.
Se tarkoittaisi sitä, että edellä ajavaa autoa olisi merkittävästi helpompaa seurata, mikä puolestaan tietäisi rutkasti enemmän ohituksia.
Näkyvin muutos on 18-tuumaisissa vanteissa sekä Pirellin matalamman profiilin renkaissa. Lisäksi uudistuksia on sivuponttooneissa ja pohjalevyssä. Takasiiven on puolestaan tarkoitus suunnata ilmaa korkeammalle ylöspäin, jolloin pyörteinen ilma ei haittaisi takana ajavaa entiseen malliin.
– Yksi merkittävimmistä asioista on minun mielestäni pohjalevyn aerodynamiikan muutos, jossa mennään takaisin maaefektiautoon ja luoda enemmän downforcea pohjalevyn kautta, sanoo C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
– Tuning-kansan mieleen isompaa vannetta, matalampaa rengasta ja vähän madallussarjaa autoon, niin se muuttaa paljon auton ulkonäköä, mutta varmasti myös vaikuttaa siihen, että miten auto käyttäytyy aika-ajossa ja kilpailussa, Toni Vilander lisää.
Lisää muutoksista jutun videolla.