Suunnitelma vuoden 2021 F1-autoista näyttää ulkonäön puolesta hyvältä C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen silmään, mutta hän toteaa autojen lopullisen ulkonäön ratkeavan vasta sen perusteella, kuinka paljon porsaanreikiä tiimit onnistuvat säännöistä löytämään.
F1 on urheilujohtajansa Ross Brawnin johdolla luonut konseptia kolmen vuoden päästä uudistuville autoille, joissa näkyvin muutos on virtaviivaisuudessa. Autoista pyritään tekemään siipiä ja rungon muotoilua yksinkertaistamalla helpommin seurattavia, mikä lisäisi myös kamppailua radalla ohitusmahdollisuuksien kasvaessa.
LUE MYÖS: Ferrari uhkaa jättää Formula ykköset – irvaileva kommentti uusista autoista
Nykyisin autojen taakse muodostuva pyörteinen ilma syö perässä ajavalta autolta jopa puolet aerodynaamisesta pidosta eli downforcesta, mutta jatkossa muutokset pienentäisivät hävikin yhteen viidennekseen.
Autoissa on suunnitelman mukaan 18-tuumaiset vanteet ja matalaprofiiliset renkaat. Etusiivessä olisi jatkossa vain kolme erillistä elementtiä.
Havainnekuvat miellettyä Oikarisen silmää, mutta sääntötyö tulee vasta lopullisesti ratkaisemaan autojen ulkonäön.
– Aggressiivinen ja hyvin menevä ulkonäkö näillä autoilla. Mielestäni hieno konsepti ja hyvännäköisiä autoja tulee, jos tähän mennään, Oikarinen sanoo.
– Nyt on se vaikea hetki, että säännöt pitää laatia sillä tavalla, että tiimit eivät pääse kiertämään niitä, ettei käy tällaisia ongelmia kuin esimerkiksi silloin, kun Brawn GP kehitti (vuonna 2009) tupladiffuusorin autoihin. Sääntöjen kirjoittaminen on se haastava urakka tässä, kun ruvetaan tätä 2021 autoa tekemään.