Yhdysvaltain ilmavoimat paljasti uusimman ylpeytensä, jonka muotoilun juuret ovat 1940-luvulta. Aseen hinta on mykistävä, ja yhdysvaltalaiset vakuuttavat sen teknologian olevan uusinta uutta.
Yhdysvaltain ilmavoimien uusimman häivepommikoneen, Northrop Grumman B-21 Raiderin, rollout-tilaisuus Kalifornian Palmdalessa perjantain ja lauantain välisenä yönä Suomen aikaa, oli amerikkalaista showmeininkiä alusta loppuun.
Tilaisuus alkoi teemaan sopivasti USAF:n olemassa olevan pommikonearsenaalin ylilennoilla: ensin Boeing B-52H Stratofortress, sitten Rockwell B-1 Lancer jälkipoltto päällä ja viimeiseksi nykyinen häivepommikoneiden kuningas Northrop Grummanin B-2 Spirit – ja samalla soitettiin Yhdysvaltain kansallislaulu.
"Kyvykkäin häivepommikone koskaan", yhtiö väittää
Itse B-21:n julkistus herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia, eivätkä tilaisuuden puhujat varsinaisesti paljastaneet uutta tietoa koneen teknologiasta.
– Tämä on kyvykkäin häivepommikone koskaan. Digitaalinen suunnittelu edustaa uutta teknologian aikakautta, totesi Northrop Grummanin pääjohtaja Kathy Warden.
Warden korosti erityisesti B-21:n avoimen ohjelmistoarkkitehtuurin merkitystä, kun konetta tulevaisuudessa päivitetään ketterästi uusia uhkia varten. Jo aiemmin Northrop Grumman on kertonut, että suunnittelu- ja kehitystyössä on hyödynnetty koneen digitaalista kaksosta.
Asevoimien kakkosmies maalaa kuvaa "näkymättömästä tunkeutujasta"
Yhdysvaltain asevoimien Joint Chiefs of Staffin varajohtaja amiraali Christopher W. Grady – maan asevoimien kakkosmies – puolestaan heitti verhotun haasteen Venäjälle ja Kiinalle korostaessaan Yhdysvaltain pommikonelaivaston asemaa maailman johtavana pelotteena.
– B-21 on laivaston selkäranka. Se kykenee tunkeutumaan [vihollisen valvomaan ilmatilaan], pysymään näkymättömissä ja integroitumaan liittolaistemme ja kumppaneidemme kanssa, Grady totesi.
Hän korosti myös koneen pitkän kantaman aseiden ja sensoreiden merkitystä, menemättä yksityiskohtiin.
– B-21 on päättäväinen, tappava ja valmiina.
Kerää myös tiedustelutietoa
Puolustusministeri Lloyd Austin III puolestaan vihjaisi koneen kykenevän muuhunkin kuin vain toimittamaan konventionaalisia ja ydinaseita kohteisiinsa melkoisella tarkkuudella.
– Kone kykenee keräämään tiedustelutietoa, ja sen johtamisjärjestelmät integroituvat kumppaneidemme kanssa, Austin totesi.
Siinäpä se sitten, pääpiirteittäin.
– Seuraavan kerran kun näette koneen, se lentää, Warden lupasi.
Aiempien mediatietojen perusteella B-21:n ensilentoa on lupa odottaa vuoden 2023 aikana.
Koneiden hinta posketon
Yhdysvaltain ilmavoimat aikoo tilata vähintään 100 koneyksilöä, ja kuluvan vuoden valuuttakurssilla yhden koneen hankintahinta on 692 miljoonaa dollaria.
Breaking Defenselle julkistusta kommentoinut AeroDynamic Advisoryn analyytikko Richard Aboulafia totesi, että julkistus vastasi tiettyihin odotuksiin.
– B-21 näyttää hieman pienemmältä, modifioidulta B-2:lta. Ilmailuteollisuuden viimeisen 35 vuoden aikana tekemät edistysaskeleet liittyvät alijärjestelmiin, materiaaleihin ja verkkoyhteyksiin, joten ulkonäkö on siinä mielessä looginen. On kiinnostavaa, että 1940-luvulla kehitetty lentävän siiven konsepti on edelleen relevantti.
Moni olennainen seikka yhä mysteeri
Toisaalta aivan perustiedot koneesta ovat edelleen salaisia, muistuttaa Teal Groupin analyytikko Jeremiah Gertler.
– Moottorien ilmanottoaukot näyttävät kapeilta ja rungon alaosa syvältä, ja koko on lähempänä B-2:aa kuin mitä monet odottivat. Mutta emme tiedä, montako moottoria koneessa on, tai mikä on sen toimintasäde, tai minkälainen on siipiprofiili, koska konetta on esitelty vain yhdestä kulmasta.
Aiemmin on kerrottu, että B-21:ta on mahdollisuus operoida myös miehittämättömänä, mutta USAF ei ole julkistanut suunnitelmaa, kuinka pian konetta lennettäisiin autonomisesti.
Toimittajille rolloutin yhteydessä puhunut ilmavoimien hankintajohtaja Andrew Hunter kertoi, että USAF:n pääasiallinen tavoite B-21:n suhteen on tällä hetkellä miehitetyn kyvykkyyden saavuttaminen.
Korjattu otsikkoon hävittäjä häivepommikoneeksi 20.12. kello 11.00