Venäläisen viidennen sukupolven monitoimihävittäjä Suhoi Su-57:n (Nato-koodinimi "Felon") päivitetty versio on tehnyt ensilentonsa, kertoo uutistoimisto TASS.
Lentokonevalmistaja UAC:n (United Aircraft Corporation) ensilento tapahtui Gromovin lentotukikohdassa 21. lokakuuta ja se kesti 56 minuuttia.
UAC on koneen kyvykkyyksistä suhteellisen vaitelias. Sen mukaan päivitetyssä Su-57:ssa testataan laitteistojen uusia toiminnallisuuksia, tekoälyn käyttöä lentäjän tukena sekä uusien aseiden integrointimahdollisuutta. Lisäksi koneeseen on mahdollista asentaa uusi moottorityyppi.
Su-57:n tuotanto on tähän mennessä ollut Venäjälle vaikeaa. Vuoden 2010 suunnitelmien mukaan kymmenessä vuodessa Venäjän olisi ollut tarkoitus valmistaa yhteensä 52 koneyksilöä, mutta esimerkiksi alkuvuoteen mennessä koneita on toimitettu neljä.
– Modernisoidun version on määrä tulla tuotantoon 2025, ja siihen mennessä koneita toimitettaneen 24 kappaletta, brittiläisen RUSI:n (Royal United Services Institute) analyytikko Justin Bronk kertoi Venäjän suurhyökkäyksen edellä helmikuussa 2022.
Lue myös: Video näyttää, miten venäläishävittäjä räjähtää ennen osumista kerrostaloon – tämä tapauksesta nyt tiedetään
Haasteita riittää
Bronkin mukaan koneen häiveominaisuuksia ei kannata verrata amerikkalaisten F-22:n ja F-35:n vastaaviin, vaan järkevämpää olisi pohtia, kuinka tehokas Su-57 on läntistä sensoriteknologiaa vastaan vuodesta 2027 eteenpäin.
– Venäläisillä on suuria ongelmia siinä, kuinka paljon tutkapinta-alaa voidaan pienentää. Yksi asia on pintamateriaalit, joita he kyllä pystyvät työstämään. Sitten on infrapunasensorin sijainti, patopaineilmanotot, tarpeettomat ja liikehdintää rajoittavat etureunasolakot ja huonosti suojatut [moottorin] puhallinkiekot.
Bronkin mukaan Su-57:ssä yritetään toteuttaa aiempaa edistyneempää sensorifuusiota.
– On vaikeaa arvioida asiaa ulkopuolelta, mutta ainakin vaikuttaisi siltä, että tulokset ovat huonompia kuin Su-35:n tapauksessa. Tutka-anturien ja infrapuna-anturin datan integroiminen samalle näytölle on erittäin hankalaa, minkä amerikkalaiset ovat huomanneet F-35:n tapauksessa.
*Artikkeli jatkuu videon jälkeen.
2:41
"Ei siihen käytetyn rahan arvoinen"
Bronk muistuttaa, että yhdysvaltalaisilla on asiassa pitkä kokemus, massiivisesti parempi mikroelektroniikka ja ohjelmointi sekä kymmenen kertaa suuremmat resurssit.
– Venäläisillä on koneen kanssa monta muutakin ongelmaa ja rajoitettu budjetti.
Konetta ei ole myyty vientiin, joka on aiemmin tuottanut rahaa erityisesti Su-30-perheen modernisointiin.
– Piiloutuminen galliumnitriditeknologialla toteutetulta suurelta AESA-tutkalta, joka on linkattu neljään-viiteen muuhun sensoriin, on todella vaikeaa. Su-57 on toki massiivisesti vaikeammin havaittava kuin Flankerit (Nato-koodinimi Suhoi Su-27:lle, -30:lle, -33:lle ja -35:lle) ja siinä on AESA-tutka, joka tosin ei vielä toimi, mutta kone ei ole siihen käytetyn rahan arvoinen.