Jean Alesi on onnistunut vain yhdellä kisavoitolla kaivertamaan nimensä formula ykkösten pitkään ikonisten kuljettajien ketjuun. Vielä suurempi merkitys hänellä on tänä viikonloppuna ajettavalle Kanadan GP:lle.
MAINOS
Kanadan F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 16.55 ja 20.55
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Kanadan GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Alesin voitto Montrealissa vuonna 1995 on jäänyt F1-historiaan yhtenä tunteikkaimmista hetkistä. Ranskalaiskuski otti uransa ainoaksi jääneen voiton ranskankielisessä Kanadassa Ferrarin autolla numero 27, jota ajoi aikanaan myös paikallisten suuresti palvoma Gilles Villeneuve – liian varhain lähtenyt hurjapää, jonka nimeä rata yhä kantaa.
Alesin voittomahdollisuudet eivät olleet kesäkuun 11. päivän kisa-aamuna kovinkaan korkealla, sillä hän pääsi starttaamaan vasta viidennestä lähtöruudusta tallikaveri Gerhard Bergerin ollessa toisessa lähtörivissä neljäntenä. Eturivissä olivat vuoden 1995 MM-taistelupari Michael Schumacher ja Damon Hill.
Voitto tuli omana syntymäpäivänä
Alesi pääsi alussa haastamaan edellään ajaneita rauhassa, sillä takana väijyneet Benettonin Johnny Herbert ja McLarenin Mika Häkkinen kolaroivat toisensa ulos heti ensimmäisellä kierroksella, ja Williamsin David Coulthard oli pudonnut edeltä ajettuaan soralle. Hän hyökkäsi Bergerin ja Hillin ohi upealla neulansilmän tuplaohituksella ja alkoi tehdä varikkokäyntien jälkeen selvää eroa.
Samaan aikaan Michael Schumacher oli kuitenkin repinyt jo yli puolen minuutin kaulan pääjoukkoon. Benettonin tavoittaminen näytti tälläkin kertaa liian isolta haasteelta, mutta Schumacherin yllättävät vaihdelaatikko-ongelmat muuttivat asetelman hetkessä kymmenen kierrosta ennen maalia.
Schumacherin keskeytyksen jälkeen Alesille ei ollut enää muita uhkaajia kuin Ferrarin kestävyys – ja polttoaineen riittäminen hurjan hyökkäilyn jälkeen. Monta vuotta uransa ensimmäistä voittoaan jahdannut ranskalainen saavutti kruunun lopulta omana 31-vuotissyntymäpäivänään.
Ykköstila oli tärkeä myös Ferrarille, joka oli juhlinut edellisen kerran voittoa Bergerin ajettua ykköseksi Saksassa 1994 ja sitä edeltänyt voitto oli peräti vuodelta 1990. Mitään voittoputkea se ei silti italialaistiimille avannut: Schumacherin tuomaa seuraavaa voittoa Barcelonassa 1996 saatiin odottaa jälleen liki vuosi.
Fanit ryntäsivät radalle bensan loppuessa
Kanadalaisfanit olivat ottaneet Alesin omaksi pojakseen ja saivat valmistautua voitonjuhliin hyvissä ajoin ennen ruutulippua. Odotus osoittautui kuitenkin liian pitkäksi, kun fanit rikkoivat turva-aidat ja säntäsivät radalle jo kunniakierroksen aikana. Oman autonsa bensan loputtua radan varteen jättänyt Ferrari-kuski sai Michael Schumacherilta kyydin takaisin varikolle.
– Muistan sen sekunti sekunnilta. Maaliintulon ja fanit hyppimässä pääkatsomossa kaikki viisi viimeistä kierrosta. Se on ehdottomasti paras muistoni formula ykkösistä, Alesi muisteli F1-sarjan YouTube-kanavalla kesällä 2015.
Vaikka voitto jäi Alesin uran ainoaksi, hän muistelee taivaltaan pelkällä lämmöllä.
– Jokaisella kuskilla on tähtäimessään päästä ensin F1-sarjaan, voittaa GP ja sitten myös mestaruus. Olen ollut erittäin onnekas voittaessani kisan ja tulen muistamaan sen aina.