Suomalaisen pelistudion omaperäisyys kerää ihailua maailmalla – japanilainen peliguru vieraili Espoossa tutustumasssa hittipeliin: "Hän piti näkemästään"
Kotimaisen Remedyn uutta peliprojektia odotetaan maailmalla kuin kuuta nousevaa. Tiimin työskentelyä käydään ihailemassa jopa Japanista asti.
Vuonna 2001 julkaistusta Max Paynesta se lähti: kotimainen pelistudio Remedy Entertainment ponkaisi kertaheitolla maailman lupaavimpien uusien pelistudioiden joukkoon toimintapelillä, josta löytyi vallankumouksellinen bullet time -hidastusmekaniikka.
Hidastustekniikka pelissä tarkoitti käytännössä sitä, että pelaaja pystyi pelin toiminnassa itse hidastamaan aikaa haluamissaan kohdissa. Lopputulos olikin kuin suoraan Matrix- ja John Woo-elokuvista.
Remedyn luovan johtajan, Sami Järven mukaan studion ajoitus oli aikoinaan monella tapaa täydellinen.
– Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu pelialan yritys
– Yrityksen päämaja sijaitsee Espoossa
– Yrityksen menestynein tuotos on vuonna 2001 julkaistu toimintapeli Max Payne
– Max Payneen Remedy kehitti vallankumouksellisen bullet time -hidastustekniikan, jota alettiin myöhemmin käyttämään ahkerasti monissa muissakin toimintapeleissä
– Studion uusin peli Control saa julkaisunsa vuonna 2019
– Max Payne oli siihen aikaan jotain mullistavaa ja uutta, joka säväytti ihmisiä. Toisaalta se myös toi voimakkaan tarinan toimintapeleihin, joissa ei tarinaa samalla tavalla oltu ennen nähty. Me ehdimme silloin ensin, Järvi kertoo.
Max Payne myi miljoonia ja se keräsi runsaasti vuoden peli -nimityksiä ympäri maailman.
Vuonna 2002 Remedy päätti luopua pelisarjan oikeuksista pelijätti Take-Two Interactivelle, joka julkaisi pelille myöhemmin vielä jatko-osan.
Pelistudio ei jäänyt Max Paynen jälkeen lepäämään laakereilleen, vaan lähti täysiä kohti uusia projekteja.
Vuonna 2005 Remedy solmi yhteistyöstä Microsoftin kanssa ja alkoi kehittää Alan Wakea yhdysvaltalaisjätin silloisille alustoille, Xbox 360:lle sekä PC:lle.
Pelistudio teki Microsoftille vielä Quantum Breakin vuonna 2016. Se on toistaiseksi kallein kotimainen peliprojekti koskaan.
Synkkä, New Yorkiin sijoittuva toimintatrilleri
Pelistudio työstää tällä hetkellä kolmannesta persoonasta kuvattua synkkää toimintapeliä, Controlia, jossa Jesse Fadens -nimeä kantava naishahmo lähtee selvittämään newyorkilaisvirastotaloon hyökkäävän tuntemattoman uhkan tarkoitusperiä.
Controlin on määrä saapua markkinoille vielä kuluvan vuoden aikana.
Remedyn viestintäpäällikkö Thomas Puhan mukaan Remedy on halunnut kokeilla Controlissa jälleen uusia asioita, kuten astetta avoimempaa peliympäristöä.
– Halutaan löytää uudessa pelissä parempi tasapaino pelattavuuden ja tarinan välillä. Max Payne 2:ssa se onnistui aikoinaan tosi hyvin. Halutaan panostaa hyvin paljon siihen, että Control olisi sellainen pelikokemus, joka kestäisi pitkään. Niinpä meillä on paljon avoimempi pelimaailma, jossa voi mennä aikalailla ympäri ämpäri.
Remedy on tunnettu siitä, että se tuo tuotoksiinsa mukaan pelihahmoja tosielämästä. Esimerkiksi Max Paynelle kasvot antoi studion luova johtaja Sami Järvi, Alan Wakea esitti suomalainen näyttelijä Ilkka Villi ja Quantum Breakissa pääosassa nähtiin Hollywood-näyttelijä Shawn Ashmore.
Puha kertoo, että uudessa pelissä sama teema tulee jatkumaan.
– Käytämme Controlissa aiemmissa peleissä olleita näyttelijöitämme. Olemme puhuneet "Remedy all starsista". Olemme tykänneet tehdä heidän kanssaan hommia.
Pelistudion työskentelyä ihaillaan maailmalla
Kotimaisen Remedyn omaperäistä tekemistä on ihailtu pelialalla jo pitkään. Uusi peli on herättänyt maailmalla jälleen suurta kiinnostusta ja Remedyn uusia temppuja odotetaan fanien keskuudessa kieli pitkällä.
Katso video: Peliguru Hideo Kojima vieraili Suomessa – matka kävi Remedyn studioille
Suomalaisstudion faniksi on tunnustautunut muun muassa Metal Gear -pelisarjan luoja, japanilainen peliguru Hideo Kojima, joka kävi alkuvuodesta yllättäen vierailemassa suomalaisstudion tiloissa Espoossa.
Thomas Puhakertoo, että Remedy on hyvää pataa monien ulkomaalaisten pelistudioiden kanssa ja tämäntyyppiset vierailut ovat pelialalla arkipäivää, vaikkakin Kojiman profiili on vähän astetta isompi.
– Hän on aina tykännyt kovasti meidän peleistä. Hän tykkää siitä, että me tehdään omaa juttua, omalaatuista jälkeä. Näytettiin viime kesänä E3-messuilla hänelle Control-peliä ja hän piti näkemästään. Onhan meillä muutenkin paljon yhtäläisyyksiä, esimerkiksi visuaalisuus on ollut aina molempien peleissä merkittävässä roolissa.
Mielikuvitus ja tiimityöskentely valttikortteja
Se, että pelialan todellinen supertähti saatiin delegaationsa kanssa käymään Suomessa, on luovan johtajan Sami Järven mukaan kokemus vertaansa vailla.
– Oli mahtava päästä keskustelemaan Kojiman kaltaisen visionäärin kanssa ja vertaamaan kokemuksia. Puhuimme paljon siitä, että me molemmat jaamme kunnianhimon kokeilla ja tehdä uusia, ennennäkemättömiä juttuja videopeleissä.
Mutta mikä tekee lopulta tuosta suomalaisesta niin mielenkiintoisen, että tekemistä tullaan ihailemaan Japanista asti? Puhan mukaan Remedyn tekemistä ohjaa ennen kaikkea mielikuvitus ja yhteen hiileen puhaltaminen.
– Meillä on paljon taitavaa porukkaa, jolla on aikamoinen mielikuvitus! Tekeminen kumpuaa koko tiimistä. Tämä on todellista "team sporttia", Puha kertoo.
Uusimmat
-
22:50
Putin nimesi "kokeellisen" ohjuksen – tämä siitä tiedetään
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
Lataa lisää