Suomalaisen pelistudion omaperäisyys kerää ihailua maailmalla – japanilainen peliguru vieraili Espoossa tutustumasssa hittipeliin: "Hän piti näkemästään"

Kotimaisen Remedyn uutta peliprojektia odotetaan maailmalla kuin kuuta nousevaa. Tiimin työskentelyä käydään ihailemassa jopa Japanista asti.

Vuonna 2001 julkaistusta Max Paynesta se lähti: kotimainen pelistudio Remedy Entertainment ponkaisi kertaheitolla maailman lupaavimpien uusien pelistudioiden joukkoon toimintapelillä, josta löytyi vallankumouksellinen bullet time -hidastusmekaniikka.

Hidastustekniikka pelissä tarkoitti käytännössä sitä, että pelaaja pystyi pelin toiminnassa itse hidastamaan aikaa haluamissaan kohdissa. Lopputulos olikin kuin suoraan Matrix- ja John Woo-elokuvista.

Remedyn luovan johtajan, Sami Järven mukaan studion ajoitus oli aikoinaan monella tapaa täydellinen.

– Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu pelialan yritys

– Yrityksen päämaja sijaitsee Espoossa

– Yrityksen menestynein tuotos on vuonna 2001 julkaistu toimintapeli Max Payne

– Max Payneen Remedy kehitti vallankumouksellisen bullet time -hidastustekniikan, jota alettiin myöhemmin käyttämään ahkerasti monissa muissakin toimintapeleissä

– Studion uusin peli Control saa julkaisunsa vuonna 2019​​​​​​​

– Max Payne oli siihen aikaan jotain mullistavaa ja uutta, joka säväytti ihmisiä. Toisaalta se myös toi voimakkaan tarinan toimintapeleihin, joissa ei tarinaa samalla tavalla oltu ennen nähty. Me ehdimme silloin ensin, Järvi kertoo.

Max Payne myi miljoonia ja se keräsi runsaasti vuoden peli -nimityksiä ympäri maailman.

Vuonna 2002 Remedy päätti luopua pelisarjan oikeuksista pelijätti Take-Two Interactivelle, joka julkaisi pelille myöhemmin vielä jatko-osan. 

Pelistudio ei jäänyt Max Paynen jälkeen lepäämään laakereilleen, vaan lähti täysiä kohti uusia projekteja.

​​​​​​​

Vuonna 2005 Remedy solmi yhteistyöstä Microsoftin kanssa ja alkoi kehittää Alan Wakea yhdysvaltalaisjätin silloisille alustoille, Xbox 360:lle sekä PC:lle.

Pelistudio teki Microsoftille vielä Quantum Breakin vuonna 2016. Se on toistaiseksi kallein kotimainen peliprojekti koskaan.

Synkkä, New Yorkiin sijoittuva toimintatrilleri

Pelistudio työstää tällä hetkellä kolmannesta persoonasta kuvattua synkkää toimintapeliä, Controlia, jossa Jesse Fadens -nimeä kantava naishahmo lähtee selvittämään newyorkilaisvirastotaloon hyökkäävän tuntemattoman uhkan tarkoitusperiä.

Controlin on määrä saapua markkinoille vielä kuluvan vuoden aikana.

Remedyn viestintäpäällikkö Thomas Puhan mukaan Remedy on halunnut kokeilla Controlissa jälleen uusia asioita, kuten astetta avoimempaa peliympäristöä.

– Halutaan löytää uudessa pelissä parempi tasapaino pelattavuuden ja tarinan välillä. Max Payne 2:ssa se onnistui aikoinaan tosi hyvin. Halutaan panostaa hyvin paljon siihen, että Control olisi sellainen pelikokemus, joka kestäisi pitkään. Niinpä meillä on paljon avoimempi pelimaailma, jossa voi mennä aikalailla ympäri ämpäri.

Remedy on tunnettu siitä, että se tuo tuotoksiinsa mukaan pelihahmoja tosielämästä. Esimerkiksi Max Paynelle kasvot antoi studion luova johtaja Sami Järvi, Alan Wakea esitti suomalainen näyttelijä Ilkka Villi ja Quantum Breakissa pääosassa nähtiin Hollywood-näyttelijä Shawn Ashmore.

Puha kertoo, että uudessa pelissä sama teema tulee jatkumaan.

– Käytämme Controlissa aiemmissa peleissä olleita näyttelijöitämme. Olemme puhuneet "Remedy all starsista". Olemme tykänneet tehdä heidän kanssaan hommia.

Pelistudion työskentelyä ihaillaan maailmalla

Kotimaisen Remedyn omaperäistä tekemistä on ihailtu pelialalla jo pitkään. Uusi peli on herättänyt maailmalla jälleen suurta kiinnostusta ja Remedyn uusia temppuja odotetaan fanien keskuudessa kieli pitkällä.

Katso video: Peliguru Hideo Kojima vieraili Suomessa – matka kävi Remedyn studioille


Suomalaisstudion faniksi on tunnustautunut muun muassa Metal Gear -pelisarjan luoja, japanilainen peliguru Hideo Kojima, joka kävi alkuvuodesta yllättäen vierailemassa suomalaisstudion tiloissa Espoossa.

Thomas Puhakertoo, että Remedy on hyvää pataa monien ulkomaalaisten pelistudioiden kanssa ja tämäntyyppiset vierailut ovat pelialalla arkipäivää, vaikkakin Kojiman profiili on vähän astetta isompi.

– Hän on aina tykännyt kovasti meidän peleistä. Hän tykkää siitä, että me tehdään omaa juttua, omalaatuista jälkeä. Näytettiin viime kesänä E3-messuilla hänelle Control-peliä ja hän piti näkemästään. Onhan meillä muutenkin paljon yhtäläisyyksiä, esimerkiksi visuaalisuus on ollut aina molempien peleissä merkittävässä roolissa.

Mielikuvitus ja tiimityöskentely valttikortteja

Se, että pelialan todellinen supertähti saatiin delegaationsa kanssa käymään Suomessa, on luovan johtajan Sami Järven mukaan kokemus vertaansa vailla.

– Oli mahtava päästä keskustelemaan Kojiman kaltaisen visionäärin kanssa ja vertaamaan kokemuksia. Puhuimme paljon siitä, että me molemmat jaamme kunnianhimon kokeilla ja tehdä uusia, ennennäkemättömiä juttuja videopeleissä.

Mutta mikä tekee lopulta tuosta suomalaisesta niin mielenkiintoisen, että tekemistä tullaan ihailemaan Japanista asti? Puhan mukaan Remedyn tekemistä ohjaa ennen kaikkea mielikuvitus ja yhteen hiileen puhaltaminen.

– Meillä on paljon taitavaa porukkaa, jolla on aikamoinen mielikuvitus! Tekeminen kumpuaa koko tiimistä. Tämä on todellista "team sporttia", Puha kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat