Markkinointiviesteiksi naamioituja tekstiviestejä ja sähköposteja on lähetetty K-ruokakauppojen, S-marketin ja Gigantin nimissä, kertoo Yle.
Viime viikolla puhelinoperaattori Elisa varoitti asiakkaitaan nettikansinoita ja kauppaketjujen arvontoja mainostavista tekstiviesteistä. Elisan mukaan viesteihin linkatut sivustot saattavat levittää haittaohjelmia.
Myös muiden operaattoreiden asiakkaat ovat Ylen mukaan saaneet epämääräisiä markkinointiviestejä. Viestejä on lähetetty +35846-alkuisista numeroista.
Esimerkiksi eräässä tekstiviestissä on mainostettu mahdollisuutta osallistua kilpailuun, jonka palkintona on 300 euron lahjakortti K-Citymarketiin. Kesko vahvisti Ylelle, että K-ruokakauppojen nimissä lähetetyt markkinointiviestit ovat huijausviestejä.
– Kyseiset kilpailut eivät ole meidän järjestämiämme. Kilpailumme tai arvontamme eivät ole maksullisia, eikä niitä toteuteta puhelimitse, vahvisti Kristiina Seppä Keskon viestinnästä.
Tietoturva-asiantuntija Anne Oikarinen Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksesta kertoi Ylelle, että huijausviestejä saattaa esiintyä myös S-marketin ja Gigantin nimissä.
Huijausviestit ovat tyypillisesti tilausansoja tai tietojenkalasteluviestejä. Viestin linkkiä klikkaamalla päätyy nettisivulle, jossa pyydetään syöttämään sähköpostisoite. Tässä vaiheessa sitoutuu kuukausitilaukseen, josta löytyy sivulta pienellä fontilla maininta.
– Mikäli tällaisia viestejä tulee, ei kannata klikkailla linkkejä auki tai vastata. Numeron ja viestin sisällön voi ilmoittaa Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukseen, minkä jälkeen viestin voi poistaa, Oikarinen ohjeistaa.
Myös numeroiden estoa voi kokeilla. Tosin joissain tapauksissa viestejä tulee eri numeroista, jolloin estokaan ei auta.
Viestintäviraston mukaan ilmoitukset huijausviesteistä eivät ole merkittävästi lisääntyneet. Oikarisen mukaan on kuitenkin mahdollista, että uusi huijauskampanja on alkamassa.
Lähde: Yle