Volkswagenin dieselmoottoreihinsa asentama huijausohjelmisto ei Suomessa tehdyissä testeissä näyttäisi vääristelevän suomalaisautojen päästölukemia, kertoo Yle.
Volkswagen-konsernin on määrä aloittaa korjaukset 64 000 autoon Suomessa. Teknologian tutkimuskeskus tutki kahdeksan VW-konsernin EA 189 -mallisarjan moottorilla varustettua suomalaista autoa, joissa valmistajan mukaan on huijausohjelma. Näiden kahdeksan auton lisäksi tutkittiin viisi autoa, joissa valmistajan mukaan huijausohjelmaa ei ole.
Laboratorio-oloissa tehdyissä testeissä autojen väliset keskimääräiset tulokset olivat lähes identtisiä, eikä edes ääriarvoissa saatu aikaan merkittäviä eroja.
Tilanne on Ylen haastatteleman VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan erikoinen, sillä koko päästöskandaali sai alkunsa Yhdysvalloissa paljastuneesta huijausohjelmistosta, jonka piti testitilanteessa osata manipuloida päästöjä mittaushetkellä pienemmiksi.
– Tulokset ovat hämmentäviä. Seuraavaksi yritetään huijata huijaria eli yritetään tehdä testi niin, ettei auto tiedä olevansa rullilla. Sitten nähdään, saadaanko erilaisia tuloksia, Laurikko sanoo Ylelle.
Laurikon mukaan on mahdollista, että Yhdysvalloissa myydyissä autoissa huijausohjelma saattoi todellakin toimia ja auttoi pääsemään erittäin tiukkojen typenoksidirajojen alle.
Siinä tapauksessa huijausohjelma ei joko toimi Suomessa samalla tavalla tai sitten VTT:n testaamissa autoissa on ollut joku vika, jonka vuoksi lopputulos ei ole sama.
EU:ssa voimassa olevat typen oksidien raja-arvot alittuivat VTT:n testeissä niin huijausohjelman kanssa kuin ilmankin.
– Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa Ylelle.
Lähde: Yle