Yle julkaisi kuluneella viikolla nettisivuillaan laajan selvityksen pizzanmyyntipalvelu Pizza-onlinen käytännöistä. Juttuun haastatelluista pizzeriayrittäjistä suurin osa syyttää markkinajohtajaksi noussutta yritystä painostamisesta ja jatkuvasta hintojen nostosta.
– Ennen Pizza-onlinea teimme vähemmän töitä, mutta tienasimme työllä enemmän, kertoo helsinkiläisen Pizzataikurit-ravintolan omistaja Kazim Çekìç Ylen tekemässä selvityksessä.
Yle kysyi kymmeneltä pääkaupunkiseudulla sijaitsevalta pizzeriayrittäjältä, millaista heidän yhteistyönsä Pizza-onlinen kanssa on ollut.
Firma on vastausten perusteella tehokaa myyntikanava, mutta yrittäjiä hiertää hintojen jatkuva nouseminen ja yrittäjänvapauden rajoittaminen hallitsevan markkina-aseman turvin.
Pizza-online toimii niin sanotulla alustatalousperiaatteella. Se on tilauspalvelu, joka tuo yhteen pizzan tilaajan ja tuottajan, mutta toisin kuin lähettipalvelut Foodora tai Wolt, se ei toimita pizzoja tilaajilleen.
Pizza-onlinen omistaa saksalaisjätti
Pizza-online on jutun mukaan noussut merkittävään markkina-asemaan.
Sen liikevaihto ja tulos ovat kasvaneet vuosina 2014–2017 jopa 20–30 prosentin vuositahtia. Vuonna 2017 sen liikevaihto oli 44 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,4 miljoonaa euroa.
Yhtiön perustivat Toni Toijanaho ja Henrik Bamford Keravalla vuonna 2007.
Se myytiin vuonna 2012 saksalaiselle Delivery Herolle kuudella miljoonalla. Delivery Hero omistaa myös ruokalähettiyhtiö Foodoran.
Menestyvän pizzerian on liki pakko liittyä Pizza-onlineen
Sovelluksen käyttö on vaikeuttanut monien pizzerioiden toimeetuloa. Ylen haastattelemat yrittäjät kokevat Pizza-onlinen kanssa tehdyn yhteistyön painostavaksi.
Firma perii myydyistä pizzoista välityspalkkion. Se on haastattelujen mukaan noussut vuosien varrella pizzojen hintoja nopeammin.
Ennen Delivery Hero -kauppaa Pizza-online peri myynneistä noin 5–6 prosentin osuuden. Tätä nykyä välityspalkkio saattaa jutun mukaan olla jopa 18 prosenttia hinnasta.
Lisäksi maksutaakkaa lisää vapaaehtoinen premium-maksu. Sen avulla pizzeriat saavat helpommin näkyvyyttä sovelluksessa.
Jutussa kuitenkin todetaan, että maksun vapaaehtoisuus on melko näennäistä. Pääkaupunkiseudulla pizzakilpailu on kovaa, joten ilman premium-statusta pizzeriat valahtavat sovelluksessa näkyvän listan häntäpäähän. Se näkyy myynnissä.
Yhtiön edustajat niukkasanaisia
Pizza-onlinen omistajan Delivery Hero Finlandin toimitusjohtaja Shilei Zhang kertoo sähköpostitse Ylelle, että välityspalkkiot on ”määritelty ravintoloiden kanssa”.
Yritykset kertovat jutussa päinvastaista.
Yhtiö vaatii myös, että pizzan hinnan on oltava sama sekä ravintolassa että nettipalvelun kautta tilattaessa. Pizzeriat eivät siis voi periä sovelluksesta käyttölisää.
Merkittävistä toimijoista vain Kotipizza on kyennyt poistumaan palvelusta, koska se perusti itselleen oman nettimyynnin. Tämä tapahtui vuonna 2015.