Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ravintoloitsija Jussi kypsyi, kun ruokatilauspalvelu "vei jäätävän summan välistä" – keksi yksinkertaisen ratkaisun: "Jokaisesta tilauksesta jää nyt jotain käteen"

passio1
MTV
Julkaistu 16.02.2021 09:43

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Helsinkiläisen ravintola Passion ravintoloitsija Jussi Hukkanen sai tarpeekseen ruokatilaus- ja toimituspalveluita tarjoavien pörssiyritysten korkeista komissioista. Niinpä hän perusti oman ruokatilaus- ja kuljetuspalvelun.

Viime keväänä alkanut koronapandemia vaikuttaa yhä voimakkaasti ravintoloiden toimintaan. Näin ollen take away -annoksista sekä ruoan kotiinkuljetuspalveluista on muodostunut monille keskeinen osa liiketoimintaa.

Ravintolarajoituksia Helsingissä tällä hetkellä (16.2.2021):

*Ravintolat voivat olla auki enintään klo 23 asti ja anniskelu on sallittu välillä klo 07–22.

*Anniskelun saa aloittaa esimerkiksi aamiaistarjoilun yhteydessä klo 7, jos aluehallintovirasto on myöntänyt siihen luvan. Ilman tätä lupaa anniskelun saa aloittaa aikaisintaan klo 9.

*Ravitsemisliikkeet voivat avata ovensa sulkemisen jälkeen uudelleen aikaisintaan klo 05.

*Pääasiassa alkoholijuomia tarjoavien ravintoloiden asiakaspaikoista puolet saa olla käytössä. 

* Muiden ravitsemisliikkeiden, kuten ruokaravintoloiden, kahviloiden, pikaruokapaikkojen ja pizzerioiden asiakaspaikoista saa olla käytössä kolme neljäsosaa. 

Muut rajoitukset: Hel.fi

Helsinkiläisen ravintola Passion ravintoloitsija Jussi Hukkanen ymmärsi jo viime keväänä, ettei ravintolatoiminnan jatkuminen olisi mahdollista pelkästään perinteisin keinoin. Kun turisteja ei enää tullut ja bisnesasiakkaatkin siirtyivät etätöihin, oli keksittävä jotain.

– Keväällä, kun tämä koko kurjuus alkoi, kokeilimme ensimmäistä kertaa take away -kauppaa. Silloin logistiikka hoidettiin aika pitkälti omin voimin, kertoo Hukkanen, joka tuolloin itse toimitti kolmen ruokalajin menukokonaisuuksia ympäri Helsinkiä. 

Oman take away -bisneksen rinnalla ravintola liittyi mukaan myös tunnettuun ruokatilaus- ja kuljetuspalveluun. Se ei kuitenkaan ollut Passion tyyppiselle ravintolalle oikea ratkaisu.

– Kypsyin siihen hommaan. Palvelu vei niin jäätävän summan tuosta välistä. Ei se sovi tällaiseen, mitä me tehdään. Kustannusrakenne ei vaan toimi, kun miettii paljonko meillä maksaa ruokatuote ja miestyövoima.

Kannustaa muitakin ravintola-alalla oman verkkokaupan pystyttämiseen: "Se ei ole minulta mitään pois"

Niinpä oli keksittävä jälleen jotain uutta. Ennen joulua Jussi Hukkasen poika Topi Hukkanen sai idean: entä jos perustettaisiin oma verkkokauppa ja kuljetuspalvelu. 

– Topi sai pikkujouluaikaan idean ja verkkokauppa nostettiin pystyyn joulun pyhinä. Tässä juoksussa on syntynyt palveluntarjoajia ja homman yhdistäminen verkkokauppaan olikin kohtalaisen helppo ja edullinen nakki. 

Kuvassa Jussi Hukkanen viime keväänä valmiina kuljettamaan ravintolan ruokia. Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Hukkanen kannustaa myös muita ravintolayrityksiä panostamaan omaan tilaus- ja kuljetuspalveluun – käteen jää nimittäin muutakin kuin työniloa. Aiemmin toimituksen hinta perustui tilauksen arvon mukaan laskutettavaan komissioon. Nyt kustannus määräytyy kuljetettavan matkan mukaan. Hukkanen ei kavahda ravintoloiden välille mahdollisesti syntyvää toimituspalveluiden kilpailua, päinvastoin.

– Mitä enemmän ravintoloiden omia tilaus- ja kuljetuspalveluita on tarjolla, sitä paremmin asiakkaat oppivat niitä käyttämään. Se ei ole minulta mitään pois.

"Jokaisesta tilauksesta jää nyt jotain käteen"

Yhteistyö verkkokauppaan integroituja kuljetuspalveluita tarjoavan yrityksen kanssa on mahdollistanut myös laajemman, lähes miljoona ihmistä kattavan toimitusalueen koko pääkaupunkiseudulla. Aiemman komissiopalvelun kanssa toimitussäde oli vain muutaman kilometrin, mikä ei ravintolaa tarpeeksi hyödyttänyt. 

Ravintolan oma Passio Delivery -palvelu on ollut käytössä nyt muutaman viikon ja verkkotilaukset ovat lisääntyneet tasaiseen tahtiin. Ystävänpäiväviikolla pöydät täyttyivät ravintolassa ja kotiinkuljetuksella menuja myytiin ennätysmäärä. 

– Jokaisesta tilauksesta jää nyt jotain käteen. Tämä on se syy, miksi haluan kannustaa muitakin ravintoloitsijoita asiassa.

Lue myös: Hans Välimäki tulistui ministeri Aino-Kaisa Pekosen "käsittämättömästä" kommentista – ravintola-alalla kuohuu: "Ei ole todellista"

***

Videolla: Helsinkiläinen Michelin-ravintola muuttui viime keväänä sushiravintolaksi ja myynti räjähti käsiin

3:03img

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka