MTV Uutiset selvitti: Jopa 30 prosenttia! Näin muhkean siivun ruoanvälityspalvelut Foodora ja Wolt veloittavat ravintoloilta

6:27img
Näin paljon ruoanvälityspalvelut veloittavat ravintoloilta. Katso video!
Julkaistu 15.01.2020 14:48
Toimittajan kuva

Ismo Puljujärvi

ismo.puljujarvi@mtv.fi

Ruoanvälityspalvelujen käyttö on lisännyt ravintoloiden asiakaskuntaa, kertovat helsinkiläisravintolat MTV Uutisille. Varjopuolena on palvelujen veloittama komissio, joka leikkaa ravintolalle jäävästä rahasummasta usein muhkeat 30 prosenttia.

Ruoanvälityspalvelut Pizza-online ja Foodora ilmoittivat maanantaina yhdistyvänsä Foodoraksi. Ravintola-alan yrityksille alustapalvelut voivat olla parhaimmillaan merkittävä lisämyyntikanava, mutta siitä pitää olla valmis myös maksamaan.

Pizza-online ja Foodora ovat kuuluneet samaan Delivery Hero -konserniin jo vuodesta 2012 alkaen. Toinen Suomen markkinoilla samalla alalla kilpaileva yritys on Wolt.

Yle kirjoitti kesällä 2019, miten yrittäjät syyttivät Pizza-onlinea hintojen nostamisesta ja markkina-asemansa hyväksikäytöstä.

Yleinen välityspalkkio noin 30 prosenttia

MTV Uutiset otti yhteyttä sekä Foodoraan että Woltiin selvittääkseen, mitä heidän palvelunsa käyttäminen yrittäjälle maksaa.

– Meillä on käytössä 30 prosentin komissio, joka on muodostunut globaaliksi alan standardiksi. Luku on yleinen, koska se on tuonut yrityksille kannattavaa liiketoimintaa ja pitänyt huolta, että ravintoloille jää lisämyynnistä selkeää hyötyä, Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakoski vastaa MTV Uutisille sähköpostitse.

Suurten kansainvälisten ketjujen kanssa Wolt saattaa Pankakosken mukaan neuvotella prosenteista.

Lue myös: Ylen selvitys: Pizzayrittäjät syyttävät netin pizzapalvelua Pizza-onlinea riistosta

"Hinnat neuvotellaan tapauskohtaisesti"

Foodora Suomen markkinointijohtaja Nora Särkkä vuorostaan selittää ravintolalta perityn komission kattavan muun muassa asiakashankinnasta, markkinoinnista sekä tuotekehityksestä koituvia kuluja.

Komisison määrä vaihtelee Särkän mukaan yhteistyön laajuudesta. Myös Pankakoski perustelee komission muodostuvan samoista kuluista, minkä lisäksi osa ravintolalta saadusta komissiosta käytetään lähettien palkkioihin.

– Hinnat neuvotellaan ravintoloiden kanssa tapauskohtaisesti. Emme kilpailullisista ja luottamuksellisista syistä kommentoi meidän ja ravintoloiden välisiä sopimuksia, Särkkä vastasi sähköpostitse.

Asiakaskunta laajenee

MTV Uutiset soitti muutamaan Helsingissä sijaitsevaan kahvilaan ja ravintolaan, joilla on sopimus molempien ruoanvälityspalveluiden kanssa.

Palveluiden avulla yrittäjät sanoivat lisänneen myyntiään, vaikka toteavatkin tienaavansa vähemmän palvelun kautta myymästään tuotteesta.

– Koska kahvilassani on niin vähän asiakaspaikkoja, pystyn myymään enemmän tuotteitani Foodoran ja Woltin avulla, mikä on laajentanut asiakaskuntaani, helsinkiläinen kahvilayrittäjä kertoo MTV Uutisille.

Ero kahden ruoanvälityspalvelun välillä on maksettavan komission suuruus.

Jos ravintola käytti omia kuljettajiaan, veloitti Foodora laskusta noin 12–14 prosenttia. Mikäli Foodoran oma kuljettaja vei tuotteen asiakkaalle, komissio oli noin 30 prosenttia.

Woltin komissio pysyi koko ajan 30 prosentissa, koska Woltin omat lähettikumppanit kuljettavat kaikki tilaukset.

Kun Foodoralta kysyttiin, onko yrityksen komission määrä 12–30 prosentin hintavälillä, markkinointijohtaja Särkkä vastasi arvion olevan "suhteellisen oikea".

Hintavalla premium-maksulla lisää näkyvyyttä 

Viime vuonna oman ravintolan avannut helsinkiläisyrittäjä toteaa MTV Uutisille, että ruoanvälityspalveluiden käyttäminen on välttämätöntä kovan kilpailun vuoksi.

Foodoran vapaaehtoinen premium-maksu, jolla ravintola saa enemmän näkyvyyttä sijoittumalla hauissa korkeammalle, on yrittäjän mukaan liian kallis.

– Ilman premium-maksua asiakkaat eivät löydä ravintolaani palvelusta, mikä näkyy kuukauden myynnissä.

Lue myös: "Ylivoimaisesti suosituin" – yksi hampurilaisravintola nousi ylitse muiden Woltin äänestyksessä Suomessa

Viime vuoden premium-maksu oli yrittäjän mukaan kuukaudessa 530 euroa.

– Premium-paikkoja on rajoitetusti tarjolla ja sen voi ostaa vain kuukaudeksi kerrallaan. Premiumin hinta vaihtelee kaupungista ja käyttöasteesta riippuen, Nora Särkkä foodoralta kommentoi.

Jos yrittäjä ei halua premium-maksuja, Foodoralla on tarjolla Särkän mukaan muita tuotteita, joilla voidaan nostaa esiin ravintolan tarjouksia sovelluksessa ja sosiaalisessa mediassa.

Henrik Pankakoski Woltista kertoo, ettei yrityksellä ole käytössä premium-maksua.

Foodoran liikevaihto oli 2,5 miljoonaa euroa vuonna 2018, kun taas Woltin liikevaihto oli samana vuonna 20 miljoonaa euroa.

Foodoraan yhdistyneen Pizza-onlinen liikevaihto oli 55,3 miljoonaa euroa vuonna 2018.

Tuoreimmat aiheesta

Talous