Ylös alas sahaavat lämpötilat ovat jäädyttäneet tienpinnat etenkin pääkaupunkiseudulla ja liukkaus näkyy ikävällä tavalla tapaturma-asemilla.
HUSin ortopedin ja ylilääkärin Mika Paavolan mukaan pääkallokeli on aiheuttanut ruuhkaa Töölön sairaalassa jouluviikosta alkaen.
– Meillä on erittäin paljon liukastumistapaturmia. Tilanne on jatkunut tänäänkin: vaikeita potilaita, joiden vammat vaativat leikkaushoitoa, Paavola kertoo.
Hänen mukaansa Hyksin tapaturmapäivystyspisteissä on ollut 30–40 prosenttia enemmän käyntejä vuoden takaiseen ajankohtaan. Asia selittyy pitkälti sillä, että viime talvi oli pääkaupunkiseudulla pitkään hyvin leuto, joten lunta ja jäätä oli vähän.
– Tulee nuorempaakin väkeä. Tyypilliset vammat ovat ranne-, sääri- ja nilkkamurtumia sekä olkapään ja kyynärpään vammoja.
Satojatuhansia kaatumisia vuosittain
Jäällä pannuttelusta johtuvat loukkaantumiset tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. THL:n tilastojen mukaan joka vuosi suomalaisille sattuu lähes 390 000 kaatumista ja liukastumista, joista noin puolissa tarvitaan sairaala- tai lääkärihoitoa. THL:n mukaan 20 000 suomalaista loukkaa itsensä joka talvikuukausi.
Paavolan mukaan yleispäteviä yhteiskunnallisia keinoja liukastumisien estämiseen on melko vähän. Hänen mukaansa viimeisten kymmenen vuoden aikana on menty eteenpäin siinä, että jalankulkijoita varoitetaan liukkaasta säästä.
– Ehkä voitaisiin vielä parantaa sitä, että tehtäisiin tällaisia jalankulkuliikennetiedotuksia. Katujen kunnossapito on todella tärkeää, sen laiminlyönti lisää heti vammoja. Siitä laistaminen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi.
Kaatumistekniikat hyödyttömiä
Erilaiset vinkit kaatumistekniikkaan liukastuessa Paavola tyrmää. Hänen mukaansa tulisi keskittyä enemmän liukastumisen välttämiseen kuin tekniikoihin.
– Ne ovat niin äkillisiä tapahtumia. Jos otat kädellä vastaan, niin menee ranne. Jos kaadut takapuolelle, niin lannerangan murtuma on uhkana. Ja menet suoraan olkapäälle, niin se voi murtua.
Paavolan yksi vinkki kaatumisen välttämiseen on hieman yllättävä ja liittyy suomalaisen viihteen monitoimimieheen Pertti Pasaseen.
– Ehkä tässä kuuluisassa Spede-kävelyssä on perää, lyhyet askeleet ja jalat vähän levällään, kun on liukasta, Paavola naurahtaa.
Spede-kävelyssä pitää myös jännittää sisäreidet, ja jalkaterät ovat kääntyneinä sisäänpäin.
Paavolan anekdootin ydin on se, että kaatumisen välttäminen ja varovasti eteneminen ovat tärkeämmässä osassa kuin kaatumistekniikat.