HUSin yhteispäivystyksen apulaisylilääkäri esittää päättäjille yksinkertaista keinoa hillitä liukastumisista yhteiskunnalle koituvia kuluja. Talviset kaatumiset aiheuttavat veronmaksajille yli miljardin euron laskun vuosittain.
Liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2022 julkaiseman selvityksen mukaan liukastumiset vastaavat 60:tä prosenttia kaikista tapaturmista.
Niihin menee yhteensä jopa 1,42 miljardia euroa vuodessa.
Taustalla ovat paitsi sairaanhoitokulut myös se, että loukkaantumisista koituu runsaasti sairaspoissaoloja.
– Summa on ihan pöyristyttävä, HUS Akuutin Meilahden yhteispäivystyksen apulaisylilääkäri Pasi Randén toteaa.
Lue myös: Pääkallokelit näkyvät päivystyksissä: "Kenelläkään ei ole ollut nastakenkiä"
Jokainen liukastuminen voi olla hengenvaarallinen – toimi näin kaatumisen jälkeen
Summa supistuisi vahvalla suosituksella
Summaa voisi hänen mukaansa kuitenkin pienentää hyvin helpolla keinolla.
Randén ehdottaa kulujen karsimiseksi lakiin kirjattua nastakenkäsuositusta kansalaisille. Liukkaille kaduille ei siis enää olisi lähtemistä tennareissa ja lenkkareissa.
– Vielä joskus 90-luvulla ei tullut mieleenkään käyttää kypärää pyöräillessä ja se tuntui jopa hölmöltä. Nytkään ei ole kypäräpakkoa, mutta siihen on vahva suositus. Ja kypärän pitäminen on enemmistölle nyt jopa itsestäänselvyys.
– Eikö voisi ajatella, että sen rinnalle asetettaisiin vahva nastakenkäsuositus? Randén kysyy.
Kengissä olisi hänen mukaansa hyvä olla säätömahdollisuus sen mukaan, millaisella alustalla kävellään.
– Voisiko kenkä olla kitka- ja nastarenkaan yhdistelmä? Randén pohtii.
Lue myös: Osaatko kaatua oikein? Muista nämä kolme helppoa vaihetta ja "suomalainen mielenlaatu" – "Leuka rintaan ja uusia pettymyksiä kohti"
Pitäisikö meilläkin havahtua?
Randén kertoo Kanadassa kehitetystä "liukkauslaboratoriosta" ja simulaattorista, jossa kehitetään kenkiä.
– En tiedä, onko Suomessa tällaista, mutta Kanadassa homma on aika pitkällä.
– Pitäisikö meidänkin yhteiskunnassamme jotenkin havahtua tähän? Erilaisissa projekteissa on tehty mielettömän hyvää työtä, mutta tuntuu, että jotain järeämpääkin tässä täytyisi miettiä, kun kustannukset ovat näin suuret.
Lue myös: Marja kaatui muhkuraisella asfaltilla, eikä pysty käymään töissä – korvauksia ei tipu: "Eniten harmittaa välinpitämättömyys"
Anna palautetta katujen huonosta ylläpidosta
Randén muistuttaa kadunkulkijoita myös muutamasta muusta ohjenuorasta.
– Niin kuin Pysy pystyssä -kampanjassa muistutetaan, ennen uloslähtöä olisi hyvä tarkastaa jalankulkusää ja valita sitten kengät kelin mukaan ja käyttää liukuesteitä. Sitten varataan aikaa matkoihin ja keskitytään kävelemiseen. Olisi hyvä myös antaa palautetta katujen kunnossapidosta.
Randén toivoo, että kaupungit kehittäisivät vaikkapa kännykkäsovelluksia, joissa palautteen antaminen olisi helppoa ja nopeaa.
Lue myös: Vältä murtumat ja vauriot liukkailla keleillä: Asiantuntija neuvoo, miten kaadut oikein
Pahimpina päivinä kymmeniä potilaita päivittäin
Randén kertoo, että hankala keli on lisännyt tapaturmapotilaita viime päivinä Helsingissä selvästi.
– Esimerkiksi tällä viikolla pientrauma- ja traumapotilaita on ollut 20 prosenttia tavallista enemmän, ja tänään on ollut alkuviikkoa enemmän potilaita. Puhutaan kymmenistä liukastuneista päivittäin.
Randénin mukaan päivystyksessä näkyy kaikenikäisiä.
– Työmatkalaisten määrä korostuu aamulla, mutta varmaan mennään väestöjakauman mukaisesti.
Vammatyypeistä yleisimpiä ovat nilkka- ja rannevenähdykset ja -murtumat, mutta myös päävammat ovat mahdollisia.
– Eilen minulla oli yksi potilas, jolle oli syntynyt liukastumisen seurauksena pieni avoverenvuoto. Tässä tapauksessa potilas selvisi akuuttitilanteesta.