Rikesakko alemmasta ylinopeudesta parantaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuutta sekä tehostaisi liikennevalvontaa – ja paikkaisi valtion taloutta.
Mikäli esitys hyväksytään ja muutos tulee voimaan, ylinopeussakon saa ajamalla 80 kilometrin rajoitusalueella 90 kilometriä tunnissa. Mitatusta nopeudesta tehdään varmuusvähennys (3 km/h).
Sisäministeriö esittää, että poliisi antaisi jatkossa rikesakon teknisen varmuusvähennyksen jälkeen jo 7 km/h:n ylinopeudesta. Tällä hetkellä rikesakon saa teknisen varmuusvähennyksen jälkeen vähintään 8 km/h:n ylinopeudesta. Ministeriö kehottaa Poliisihallitusta harkitsemaan nopeusvalvonnan puuttumisrajan uudistamista edellä mainitulla tavalla.
Sisäministeriön mukaan tällä olisi vaikutuksia niin liikenneturvallisuuteen kuin julkisen talouden välttämättömiin sopeutustoimiin.
Pienilläkin muutoksilla vaikutusta
Teknologian tutkimuskeskuksen mukaan pienetkin muutokset ajonopeuksissa vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, jos olosuhteet muuten pysyvät ennallaan. Kun suuri joukko kuljettajia muuttaa nopeuttaan vaikka vain parilla kilometrillä tunnissa, vaikutukset näkyvät onnettomuustilastoissa.
Liikenneviraston selvityksen mukaan kesällä 2014 pääteillä 11 prosenttia autoista ajoi yli 10 km/h ylinopeutta tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen nähden. Talvella 2014/2015 vastaava luku oli 14 prosenttia autoista.
Suomessa nopeusvalvonnassa käytettävä maksullisen seuraamuksen raja on korkeampi kuin monessa muussa maassa.
Tavoitteena liikennekuolemien puolittuminen
Valtioneuvoston tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta niin, että liikennekuolemien määrä puolittuu ja loukkaantumisten määrä vähenee neljänneksellä vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen mukaan tieliikenteessä kuolisi vuonna 2020 enintään 136 ja loukkaantuisi enintään 5 750. Vertailukohtana käytetään vuoden 2010 tasoa.
Lähde: Sisäministeriön tiedote