Helsinkiläinen 23-vuotias mies jäi viime keväänä vaille opiskelupaikkaa Aalto-yliopistossa, koska tieto haun toiseen vaiheeseen pääsemisestä jäi tulematta. Pettynyt nuori mies hakee oikeutta Helsingin hallinto-oikeudesta.
Mies valmisti viime keväänä kahdeksansivuisen kuvallisen lehden ennakkotehtävänä Visuaalisen viestinnän muotoilun opintolinjalle Aalto-yliopistoon.
Pääsykokeiden aikaan mies työskenteli täysipäiväisenä graafikkona viestintätoimistossa. Ennakkotehtävät lähetettyään hän keskittyi töihin.
Kevään edetessä mies alkoi ihmetellä, että yhteydenottoa yliopistosta ei ollut kuulunut. Aalto-yliopisto oli kertonut ilmoittavansa kaikille hakijoille joko kirjeitse tai sähköpostitse seuraavaan vaiheeseen pääsystä. Visuaalisen viestinnän muotoilun valintakoe on kolmivaiheinen.
– Aloin miettiä töissä, että eiköhän tähän mennessä olisi jo pitänyt kuulua tuloksista. Kirjauduin Opintopolkuun ja näin, että minut oli hyväksytty. En kuitenkaan tiennyt olla paikalla, joten olin menettänyt paikkani, mies kertoo.
Koska tietoa siitä, että mies oli päässyt jatkoon ei tullut, hän menetti mahdollisuutensa edetä valintakokeiden seuraavaan vaiheeseen.
Heti tämän jälkeen pettynyt mies otti yhteyttä yliopiston dekaaniin ja pyysi tilanteeseen korjausta. Yliopistossa ei kuitenkaan hänen mukaansa tehty asialle mitään.
– Anoin korjausta asiaan, koska he olivat itse kertoneet ottavansa yhteyttä. Sieltä kuitenkin sanottiin, että paikkani oli annettu pois, eikä minua voida valita, koska uuden paikan perustaminen olisi kuulemma maksanut, hän selittää.
Mies oli tyrmistynyt.
– Ennakkotehtävä on niin laaja, että jos sen tekisi työelämässä, se olisi ollut useamman tonnin arvoinen tilaus. Minulle vain sanottiin, että olet tehnyt sen turhaan ja hae ensi vuonna uudestaan, hän selittää epäuskoisena.
Viestit eivät tavoittaneet kaikkia hakijoita
Mies vei asian Helsingin hallinto-oikeuteen. Oikeudessa Aalto-yliopisto oli sitä mieltä, että hän olisi itse vahingossa poistanut viestin tai että viesti olisi joutunut sähköpostin roskapostikansioon. Mies kuitenkin todisti, ettei näin ollut. Tämän jälkeen Aalto-yliopisto on myöntänyt, että sähköpostiviesteihin on liittynyt ongelma.
Aalto-yliopiston oppimispalveluiden päällikkö Eija Zitting kertoo sähköpostitse MTV Uutisille, että yliopisto teki parhaansa saadakseen hakijoille tiedon viasta. Yliopisto pahoittelee virhettä ja tekee kaikkensa, jotta vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin tulevaisuudessa.
– Tämä joitakin viimekeväiseen valintaprosessiin liittyviä sähköpostiviestejä koskeva ongelma on harmillinen ja Aalto-yliopisto tekee kaikkensa, minkä voi, jotta vastaavilta ongelmilta voidaan jatkossa välttyä, Zitting selittää.
– Ongelma koski yksittäisiä Microsoftin hallinnoimia windowslive-, outlook- ja hotmail-osoitteita. Selvityksen mukaan viestit ovat lähteneet Aallon palvelimelta normaalisti ja Microsoftin pilvipalvelu ilmoitti sähköpostit vastaanotetuiksi. Viestit olivat lähteneet oikeisiin osoitteisiin, eikä lähettäjälle tullut virheilmoitusta.
– Näin ei ollut mahdollista selvittää, kuka mahdollisesti ei ollut saanut sähköpostitse viestiä seuraavaan hakuvaiheeseen pääsystä. Asiasta on oltu yhteydessä myös Microsoft-yhtiöön, Zitting kertoo.
Ongelman havaitsemisen jälkeen Aalto-yliopisto kehotti verkkosivuillaan hakijoita olemaan yhteydessä hakupalveluihin, mikäli tietoa mahdollisesta jatkoon pääsystä ei ollut tullut. Koska työelämä piti miehen kiireisenä, hän ei ehtinyt vierailla yliopiston nettisivuilla nähdäkseen kehotusta.
”Mitä voin tehdä asialle, jos vika on heillä?”
Eniten häntä harmittaa se, ettei Aalto-yliopisto hänen mukaansa ole tullut asiassa vastaan. Mies ihmettelee, ettei yliopisto suostunut myöntämään hänelle edes varapaikkaa, vaikka virhe oli hänen mukaansa yliopiston systeemissä.
– Jos Aallon sivuilla ei lukisi, että kaikille hakijoille ilmoitetaan tulokset, niin tietenkin olisin ehtinyt käydä katsomassa, mutta luotin yliopiston hallintoon. Heillä oli kuitenkin kaikkien hakijoiden yhteystiedot, minkä takia he eivät ilmoittaneet viasta henkilökohtaisesti. Mitä minä voin asialle tehdä, jos heillä on järjestelmässä vika ja jos olen jo käynyt katsomassa Aallon verkkosivuilta ennakkotehtävät ja hakuohjeet, mitä minä tekisin sivuilla uudestaan?
– Aallon omasta lausunnosta käy ilmi, että vain harvat ovat huomanneet Aallon laittaman tiedotteen viestinnässä olleista ongelmista. Ei verkkosivuille ilmoittaminen todellakaan ole oikein toimittua yliopistolta, joka opettaa viestintää, hän ihmettelee.
Miehen mielestä yliopisto ei ole toiminut lainmukaisesti.
– Koska kyseessä on minulle tärkeän päätöksen tiedoksiantoa, hallintolain 56 §:n mukaan olisi Aallon tullut ilmoittaa asiasta minulle henkilökohtaisesti ja varmistua siitä, että saan varmasti tiedon jatkoon pääsemisestä. Hallintolain mukaan tapauksessa ei voida katsoa, että Aalto olisi täyttänyt kyseisen velvollisuutensa ilmoittamalla teknisistä virheistä yleisesti verkkosivuillaan, hän toteaa.
Aalto-yliopiston mukaan kaikkien hakijoiden tavoittaminen olisi hyvin aikaa vievää.
– Aalto-yliopistoon hakee yli 13 000 hakijaa ja aikataulu hakuprosessissa on tiukka, joten yksittäisten hakijoiden tavoittaminen on mahdotonta, Eija Zitting sanoo ja kertoo, että kyseiseen vikaan liittyen on tehty kaksi oikaisupyyntöä, joista toinen, eli nuoren miehen tapaus, on oikeudessa.
Miehen mielestä yliopiston olisi pitänyt olla hakijoihin yhteydessä kaikesta huolimatta.
– Tämä on naurettava väite, koska kaikki 13 000 hakijaa, eivät ole päässeet seuraavaan vaiheeseen. Kyse on sadoista ihmisistä ja niistä sadoista pystyy karsimaan vielä enemmän sillä, että ottaa yhteyttä kaikkiin niihin, jotka ovat antaneet suostumuksen sähköiseen asiointiin ja jos heillä oli kerran tiedossa, että asia koskee nimenomaan Microsoftin tilejä, niin sillä tiedolla olisi pystynyt karsimaan vielä enemmän ihmisiä. Onko tämä sitä hyvän hallinnon vastuuta? hän kyseenalaistaa.
– Yliopisto ei ole edes pyytänyt virhettään anteeksi minulta, mutta pahoittelee nyt julkisesti, jotta ei näyttäisi ylimieliseltä, mies vielä toteaa.
Valmis korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti
Miehen suunnitelmat menivät täysin uusiksi. Mies on käyttänyt suurimman osan kuluneesta lukuvuodesta töitä hakien.
– Suurin osa työpaikoista, joihin katson kokemukseni ja portfolioni riittävän, koska tapauksen takia en voi kilpailla opinnoilla, menevät yleensä jossain vaiheessa alan opintoja lukevalle työntekijälle. Periaatteessa tässä meni vuosi elämästä hukkaan, hän suree.
Mies ei kuitenkaan aio luovuttaa. Mikäli hallinto-oikeuden päätös ei ole miehelle eduksi, hän on jo päättänyt viedä asian korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
– Pyysin jo ennen asian viemistä hallinto-oikeuteen, että Aalto-yliopisto antaisi minulle varapaikan tai tänä vuonna suoraan paikan haun seuraavaan vaiheeseen, sillä ennakkotehtäväni on jo kerran valittu ja kyse oli virheestä Aallon systeemissä, mutta Aalto hylkäsi pyynnön, hän kertoo.
Aalto-yliopistosta kuitenkin korostetaan hakuprosessin kilpailullisuutta, minkä vuoksi prosessia ei ole mahdollista jatkaa seuraavana hakuvuonna.
Jutun otsikko on muutettu ja tekstiä on täsmennetty 21.3. klo 12.13, klo 13.16 ja klo 15.16.