Yliopistot ja ammattikorkeakoulut hakevat entistä tiiviimpää yhteistyötä.
Opetusministeriö selvittää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön kehittämistä, jopa yhdistämistä.
Tällä hetkellä Suomen yliopistot ja ammattikorkeakoulut muodostavat duaalimallin, jossa molemmat koulutusmuodot toimivat erillään.
Nyt selvitetään, voidaanko duaalimalli jopa poistaa lainsäädännöstä. Yliopistojen rakenteita ollaan muutenkin tuulettamassa.
Suomessa on 14 yliopistoa ja 24 ammattikorkeakoulua. Yleisesti ollaan jo sitä mieltä, ettei ainakaan kaikkien yliopistojen kannata tarjota kaikkea opetusta kandista maisteriksi asti, vaan pienet yliopistot voisivat erikoistua omien vahvojen alojensa maisteriopintoihin. Opiskelijat voisivat kandivaiheen jälkeen vaihtaa yliopistoa sopivaan maisteriohjelmaan.
Tampere edelläkävijänä
Tampereen yliopisto aloitti laaja-alaiset kandiopinnot kolme vuotta sitten. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hallinto-, talous-, sosiaali- ja kasvatustieteissä opiskelija saa opiskelupaikan koko yksikköön, ei vain tiettyyn pääaineeseen.
– Kolmen vuoden kandidaatin tutkinnon aikana opiskelija itse rakentaa sellaisen opintopolun, jonka tehtyään hän sitten siirtyy tekemään haluamaansa maisterintutkintoa, kertoo Tampereen yliopiston vararehtori Harri Melin.
Opiskelijalla tämä malli madaltaa kynnystä ottaa vastaan opiskelupaikka. Pääainetta ei tarvitse heti valita, mikä on entistä tärkeämpää vuoden kuluttua, kun uudet valintakriteerit tulevat voimaan. Silloin ensimmäistä opiskelupaikkaa hakevat ovat valintatilanteissa etusijalla.
– Kyllä mä näkisin tän onnistuneena uudistuksena. Täällä ei tarvinnut heti päättää, minkä ottaa pääaineeksi. Nyt voi vähän katsoa ja tutustua eri vaihtoehtoihin, kehuu kauppatieteitä opiskeleva Roope Piippo Tampereen yliopistosta.
Tampereen haave: Uusi yliopisto – T3
Tampereella ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhdistämissuunnitelmat ovat jo pitkällä. Yliopisto, teknillinen yliopisto ja ammattikorkeakoulu ovat selvittäneet jo pitkään yhdistymistä.
– Meillä olisi tarkoitus ylittää tämä nykyinen duaalimalli tekemällä Tampereelle sellanen yliopisto joka mahdollistaa samanaikaisesti työelämälähtöisen kandin tekemisen ja sitten jatkomahdollisuuden maisteriopintoihin, summaa Melin.
Nykylainsäädännöllä nämä suunnitelmat eivät voi toteutua, mutta ministeriössä duaalimallin purkua selvitetään.
Opetusministeriössä yhteistyön puolesta liputetaan etenkin nyt, kun uusi laki on siirtänyt ammattikorkeakoulut kunnilta ja kuntayhtymiltä valtion alaisuuteen.
– Nyt kun korkeakouluaste on yhtenäinen ja valtion käsissä niin tietysti siltä osin pitää miettiä, että voidaanko ne sellaset keskeiset yhteistyötä haittaavat lainsäädännölliset esteet purkaa yhteistyöltä. Etenkin kun kentällä on selkeästi halua yhteistyössä saada tuloksia aikaan, pohtii opetusministeri Krista Kiuru (SDP).
Opiskelijoita yhdistämissuunnitelmat mietityttävät. Tampereellakin teknillisen yliopiston opiskelijat ovat yhteen menon puolella, mutta soraääniäkin kuuluu muiden yliopisto-opiskelijoiden joukosta.
– Siinä tarvitaan sitten syvällisempää pohdiskelua siitä, mikä on yliopiston merkitys enää, miettii kasvatustieteiden opiskelija Sara Partanen Tampereen yliopistosta.
Opetusministeriön laaja selvitys ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyöstä valmistuu viikon kuluttua. Tampereella yhdistymistä halutaan viedä eteenpäin, vaikka muualla siihen ei oltaisi valmiita. Melinin mukaan Tampere vaatii vaikka uutta lakia Tampereen uudesta yliopistosta, jos vanhoja lakeja duaalimallista ei saada kumottua.