F1-sarjan nopeasti päätettyä sääntöuudistusta vastaan protestoinut Aston Martin ei aio viedä lajipäättäjiä oikeuteen Mercedes-leirin kilpailijoiden suosimisesta.
LUE MYÖS: F1-kulisseissa kuohuu – Aston Martinin oikeustoimiuhkailuille täystyrmäys: "Aika naiivia"
Aston Martinin tallipäällikkö Otmar Szafnauer uhkaili Imolan viikonlopun yhteydessä, että brittitiimi on valmis hakemaan oikeudesta apua F1-sarjan uusien aerosääntöjen aiheuttamaan haittaa.
Kansainvälinen autoliitto FIA muutti yllättäen täksi kaudeksi autojen pohjalevyä koskevaa sääntöä, mistä on ollut suurta haittaa matalalla ajokorkeudella ajaville Mercedekselle ja sen asiakastiimille Aston Martinille.
Szafnauer syytti myös lajin kaupallisia oikeuksia hallitsevaa Liberty Mediaa osallisuudesta selvästi Red Bullia suosineeseen päätöksentekoon.
Nyt saksalaislehti Auto Motor und Sport kuitenkin kertoo, ettei Aston Martin halua esiintyä huonona häviäjänä, vaan luopuu kokonaan oikeustoimista.
– Halusimme vain selventää FIA:n kanssa, että tehtiinkö kaikki päätöksentekoprosessissa asianmukaisesti, Szafnauer kommentoi.
Aston Martinin kovilta väitteiltä pohja pois
Aston Martin -pomo väitti aiemmin, että pohjalevyjen pienentämisestä järjestettiin vain suuntaa antava kysely teknisten johtajien kokouksessa, minkä jälkeen asia vietiin maaliin ilman kunnollista äänestystä.
Tämä lausunto on joutunut erikoiseen valoon, kun muutoksesta hyötyneen Red Bull -leirin lisäksi sekä McLarenin tekniikkapomo James Key että Mercedeksen James Allison vahvistivat lehdelle, että kaikkia talleja kuultiin asiassa. FIA halusi ottaa autoista kymmenyksen downforcea pois, minkä toteutustavasta kokouksissa keskusteltiin.
– Tallit olivat yhtä mieltä, että kaikista pöydällä olleista vaihtoehdoista pohjalevyä koskeva oli paras ja turvallisin. Olisimme voineet pienentää takasiipeä, mutta kukaan ei halunnut tehdä sitä. Jos joku olisi silloin kokenut saavansa siitä isoa haittaa, he olisivat voineet ilmoittaa siitä, Key kommentoi.
– Olimme kaikki samaa mieltä, miten downforcea pitäisi vähentää. Tietysti kysyimme itseltämme, että vaikuttaako se tasaisesti kaikkiin talleihin. Totta kai oli pelkoa, että kilpailijat hyötyvät siitä. Tilanne oli samanlainen, kun etusiipiä muutettiin ennen kautta 2019, Allison myöntää.