Yllätysveto: Jari-Matti Latvala tekemässä poikkeuksellisen ratkaisun

Jari-Matti Latvala saattaa tehdä ensi kaudella ”kallerovanperät”. Toyotan WRC-tallin päällikön haaveissa on ollut jo pitkään, että hän saisi ajaa myös itse enemmän kilpaa. Latvala suunnittelee osallistuvansa vuonna 2025 historic-rallin EM-sarjaan.

Historic-autojen EM-sarjan säännöt uudistuivat lokakuussa, jonka myötä Latvalan olisi ensi vuonna mahdollista kilpailla Euroopassa Toyota Celica GT-Four ST185 -autollaan. Aiempina vuosina historic-kisat ovat menneet pahasti päällekkäin rallin MM-sarjan osakilpailujen kanssa, mutta ensi vuonna sillä ei välttämättä ole Latvalan kannalta merkitystä.

– Moottoriurheiluneuvoston kokouksessa päätetään ensi kauden säännöistä ja sitten ratkeaa paljolti, miten ensi kausi tulee menemään. Pystyn sanomaan, että aloitan MM-kauden ihan normaalisti ja olen paikalla kaksi ensimmäistä MM-rallia, Latvala sanoo MTV Urheilulle.

– Sitten ratkeaa historic-kalenterin mukaan, että miten rallit osuvat yhteen vai osuvatko. Sitten näkee, joutuuko olemaan myös poissa MM-ralleista.

Mahdollista siis on, että Latvala toimii osa-aikaisena tallipomona ensi vuonna. Kalle Rovanperä teki jo kuskina tällä kaudella saman ratkaisun.

Ilmeisesti poikkeuksellinen järjestely sopisi myös Latvalan työnantajalle Toyotalle. Osa-aikaiset kuljettajat ovat olleet eräänlainen muoti-ilmiö rallin MM-sarjassa viime kausina, mutta osa-aikaista tallipäällikköä sarjassa ei ole aiemmin nähty.

– Kyllä se on mahdollista. Sitä olen myös hakenut, koska haluaisin ajaa itse enemmän. Yksi asia on fakta, että ensi kaudella on 14 rallia, joista kuusi on kaukokisoja. Siinä on todella paljon reissaamista, Latvala kertoo.

– Haluaisin, että saisin olla enemmän Euroopassa, ettei tarvitsisi kaikkia MM-ralleja kiertää. Haluaisin vähentää reissaamista.

Lue myös:

    Uusimmat