Suomen juutalaisyhteisössä ihmetellään eduskunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan ja järjestökentän kriittistä kantaa ympärileikkauksiin. Lain tarve kyllä ymmärretään, mutta kielto- tai rajoitusajatukset saavat täystyrmäyksen.
Jos juutalaisperhe ei suostuisi pojan ympärileikkaukseen, perhe ei enää voisi olla juutalaisyhteisön jäsen, kuvaa Juutalaisten seurakuntien keskusneuvoston puheenjohtaja Gideon Bolotowsky.
– Silloin he eivät voisi olla yhteisön jäseniä. Tämä on käytännön seuraamus. Kyseessä on hyvin perustavanlaatuinen käsky.
Bolotowsky näkee leikkauspäätöksen osana juutalaista perhemallia.
– Kun lapsi ei voi valita vanhempiaan, hän ei voi valita myöskään elämänkulkuaan. Mihin kouluun hän menee, mitä ruokaa hän saa, rokotetaanko hänet, ja niin edespäin. Tämä on osa sitä kokonaisuutta jonka perhe muodostaa.
Jos taas Suomeen tulisi ympärileikkaukset kieltävä laki, Suomen juutalaiset joutuisivat Bolotowskyn mukaan lähtemään maasta.
– He lähtisivät täältä pois. Ilman muuta! Eivät Suomen juutalaiset voi asua antisemiittisessä yhteiskunnassa, Bolotowsky painottaa.
– Mehän emme juutalaisina tarvitse tähän uutta lakia. Meillä on jo olemassa tähän hyvin yksityiskohtainen laki joka on kolmetuhatta vuotta vanha. Mutta jos yhteiskunta tarvitsee tähän lain, koska maahan muuttaa uusia ryhmiä, niin meillä ei ole mitään sitä vastaan - kunhan se laki on järkevä. Tällainen laki on esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa. Kun ammatti-ihminen tekee ympärileikkauksen, asiassa ei ole mitään ongelmaa koska operaatio on hyvin pieni ja nopea, Bolotowsky kuvailee.
Ympärileikkaus päiväkotipaikan ehtona
Ympärileikkaussääntö näkyy käytännössä muun muassa lasten päiväkotipaikkojen jaossa.
Helsingin juutalaisen päiväkodin Gan Jeladimin säännöissä vaaditaan poikalasten ympärileikkausta päiväkotiin pääsyn ehtona.
”Päiväkodin johtokunta hyväksyy lapset päiväkotiin. Edellytyksenä on, että ainakin toinen vanhemmista on Helsingin juutalaisen seurakunnan jäsen, ja mikäli molemmat täyttävät seurakunnan jäsenyydeltä vaadittavat ehdot, niin kummankin tulee olla Helsingin juutalaisen seurakunnan jäseniä, sekä poikalapsen tulee olla ympärileikattu”, päiväkodin ohjesäännöissä todetaan.
”Ennen päiväkotiin hyväksymistä johtokunnan jäsenet haastattelevat lasten vanhempia. Haastattelun tarkoituksena on varmistaa, että lasten vanhemmat ovat hyväksyneet päiväkodin arvot sekä edellä esitetyt päiväkodin toimintatavoitteet sekä tämän ohjesäännön,” säännöt jatkuvat.
Myös juutalainen seurakunta on varautunut tilanteisiin, joissa toinen vanhempi hyväksyy ja toinen vastustaa ympärileikkausta.
– Jos vanhemmat haluavat lapsensa juutalaisen seurakunnan jäseneksi, he kirjallisesti sitoutuvat siihen että ympärileikkaus tehdään kahdeksan päivän ikäisenä jos kyseessä on poikavauva ja poikavauva on terve. Silloin tämä ongelma poistuu. Jos toinen tulee myöhemmin katumapäälle, niin sellaista sattuu elämässä, Bolotowsky kertoo.
Myös ikäraja on juutalaisille tarkka. Poikkeuksen kahdeksan päivän ikärajasta muodostaa lapsen sairaus.
– Sitäpaitsi se kahdeksan päivän ikä on lääketieteellisestikin kaikkein optimaalisin aika. Mitä myöhemmin se tehdään, sitä komplisoidumpi on prosessi, Bolotowsky toteaa.