Makuuvaunumatkailu näytti jo jäävän vähitellen historiaan Euroopassa, mutta nyt yöjunat ovat tekemässä väkevää paluuta. Euroopassa on viime aikoina palautettu käyttöön useita yöjunayhteyksiä.
Ilmiön taustalla on erityisesti ilmastokriisi, joka kannustaa eurooppalaisia etsimään ekologisempia vaihtoehtoja lentomatkustamiselle ja yksityisautoilulle. Junamatkailu onkin tekemässä vastaiskua yhteyksillä, joilla halpalentoyhtiöt olivat vuosien ajan vieneet asiakkaita raideliikenteeltä.
Symbolisesti tärkeä hetki koettiin toukokuun lopulla, kun Ranskassa alkoi taas operoida Pariisin ja Nizzan välinen yöjunayhteys. Muun muassa pääministeri Jean Castex oli mukana junan ensimmäisellä 12-tuntisella matkalla pääkaupungista Välimeren rannalle.
Pariisi–Nizza-välillä operoi aikoinaan legendaarinen Sininen juna, joka oli 1900-luvun alussa Idän pikajunan veroinen glamouria tihkuva liikkumistapa. Juna kuljetti brittiläistä ja pariisilaista yläluokkaa lomailemaan Rivieralle ylellisissä makuuvaunuissa. Matkaan kuuluivat henkilökohtaiset hyttipalvelijat sekä viiden ruokalajin gourmet-illalliset.
1930-luvulle tultaessa junaan oli lisätty toisen ja kolmannen luokan vaunut työväenluokkaisia lomailijoita varten. Vuosikymmenten kuluessa Sininen juna menetti hohtoaan, ja lentomatkustus vei lopulta siltä valtaosan asiakkaista.
Lopulta vuonna 2017 Pariisi–Nizza-yhteys ja lähes kaikki muutkin yöjunayhteydet lakkautettiin taloudellisesti kannattamattomina. Jäljelle jäivät vain yhteydet Ranskan Alpeilla sijaitsevaan Brianconiin sekä Pyreneillä sijaitsevaan Cerebesiin.
Halvempi vaihtoehto luotijunille
Viime vuonna Ranskan presidentin Emmanuel Macronin hallitus päätti 5,3 miljardin euron investoinnista raideliikenteeseen, ja osana sitä yöjunayhteyksiä aletaan elvyttää.
Nizzan-junan jälkeen seuraavaksi on tarkoitus palauttaa Pariisin ja lähellä Espanjan rajaa sijaitsevan Tarbesin välinen yöjunayhteys. Ranskan liikenneministerin Jean-Baptiste Djebbarin mukaan tavoitteena on kymmenkunta yöjunayhteyttä vuonna 2030.
Junamatkustaminen on Ranskassa muutenkin suosittua huippunopeiden TGV-junien ansiosta, mutta niiden liput ovat kalliita. Yöjunat tekevät hitaammilla ja halvemmilla junilla matkustamisesta siedettävämpää.
Lue myös: Euroopan parlamentti hyväksyi rahoitusohjelman, jolla tuetaan Rail Baltica -ratahanketta – rahat voivat näkyä myös Suomen raiteilla
Esimerkiksi Pariisin ja Nizzan välinen TGV-matka maksaa yleensä reilusti yli 100 euroa, kun taas yöjunalipun samalle välille voi saada 29 eurolla. Ranskan valtiollisen rautatieliikenneyhtiö SNCF:n matkustajaliikenteen johtaja Christophe Fanichet sanoi, että yöjunien paluu on suunnattu erityisesti nuoremmalle sukupolvelle, joka kiinnittää huomiota hiilidioksidipäästöihin sekä lippujen hintoihin.
Osa matkustajista hakee yöjunista myös vanhan ajan charmia, jota luotijunista ei saa.
– Asetut paikallesi ja nukahdat kiskojen ääneen, kuvitellen matkan kulkua. Tässä on runollinen ja hyvin eksoottinen puolensa, sanoi Pariisi–Nizza-yöjunan ensimmäisellä matkalla toukokuussa mukana ollut Eric Delasimone uutistoimisto AFP:lle.
Tukholmasta Saksaan makuuvaunussa
Makuuvaunut ovat kasvava trendi muuallakin kuin Ranskassa. Kesäkuun lopussa avautui Tukholman ja Berliinin välinen yöjunayhteys ensi kertaa sitten 1990-luvun. Snälltåget-yhtiön operoima yhteys oli tarkoitus avata jo viime kesänä, mutta koronaviruspandemia viivytti sitä vuodella.
Lue myös: VR hankkimassa uusia yöjunavaunuja 35–40 miljoonalla eurolla
Ruotsissa junamatkailun suosio oli jo ennen koronaa kovassa nousussa ilmastoahdistuksen takia, ja sekä valtio että yksityiset yritykset ovat tehneet investointeja sujuvoittaakseen junayhteyksiä Ruotsista Keski-Eurooppaan. Makuuvaunumatkailun etulinjassa on ollut myös Itävalta, jonka valtiollinen junayhtiö ÖBB on investoinut paljon yöjuniin.
Niiden matkustajamäärät olivat kasvussa ennen pandemiaa. Nykyään Wienistä pääsee yöjunilla Amsterdamiin, Brysseliin ja Roomaan.